Gå til hovedinnhold

Formørkelsen - Stephenie Meyer, 619 sider


Fantastico

Bok 3 om Bella er nå lest. Jeg begynte å lese boka klokken 16.30 fredag ettermiddag, og var ferdig lørdag kveld. Da hadde jeg også sovet 8 timer, vært på kino, samt vært på 4 timers trimtur. Konklusjon; dette er et utrolig god og lettlest bok :-)

Jeg slukte bok 1 og 2 også, så det kom ikke som noen overraskelse at jeg kom til å elske denne. Men hukommelsen min er dårlig, og de andre leste jeg i høst, så jeg var litt ute at vampyr/menneske/varulv verdenen. Det tok imidlertid ikke mange sekunder fra jeg begynte å lese til jeg var helt oppslukt. Jeg hadde til og med en sur bemerkning til gubben da han ville prate med meg. "Ikke no, varulvan og vampyran slåst". Det høres helt teit ut, det vet jeg, men det nytter ikke. Jeg er nå offisielt en Stephanie Meyer tilhenger. Bok 4 skal jeg lese på engelsk. Gleder meg, gleder meg, gleder meg!!!

Kommentarer

  1. Hei du! Jeg er akkurat ferdig med treern jeg også. Jeg likte den nok ikke like godt som deg. Jeg synes enern og toern var mye bedre. Jeg digger universet til Meyer, men sleit litt med både det ene og det andre. Er snart ferdig med den siste nå. Alt i alt er jeg begeistra!

    SvarSlett
  2. Jeg syns treern var bedre enn toern :-)

    Nå har jeg tatt med meg Breaking dawn hjem. Den kommer nok ikke til å bli lest så fort som Formørkelsen, men fortsettelse følger......

    SvarSlett
  3. Men da må dere jo glede dere til Sookie Stackhouse-bøkene:-). Jepp: vampyrer, varulver, hekser og nå sist: alver! I en litt white-trash-southern-USA-setting. Og så sex da...
    Jeg har foreløpig slukt 4 bøker på kort tid på engelsk. Ren underholdning.

    SvarSlett
  4. Bokdama : Skal sjekke ut frøken Sookie, høres veldig spennende. Nå har jeg fått "Det som er på jorden" av Alan Drew. Skal lese den og anmelde den. Det virket som et godt tips, - tusen takk :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Vigdis Hjorth - resirkuleringens dronning!

Klassisk fortrengning?
Sist uke ble det kjent at Vigdis Hjorth fikk Bokhandlerprisen for Arv og Miljø, en bok som Vigdis Hjorth de siste tjue årene har skrevet mange versjoner av, med litt endring i kronologi og navn på persongalleri, men jeg vil hevde at rundt halvparten av Arv og Miljø finner du i Tredje person entall fra 2008, Hva er det med mor fra 2000 og med Hånden på hjertet fra 1989. Arv og miljø skiller seg ut fra Tredje person entall med at hovedpersonen sier høyt at det er begått overgrep, i de andre bøkene er dette mer vagt. Jeg gratulerer Vigdis Hjorth med prisen, hun skriver som alltid godt, men jeg la merke til at hun i anledning prisutdelingen igjen insisterer på at hun ikke skriver selvbiografisk og ikke forstår hvorfor noen kan tro noe slikt. Jeg finner det mer enn merkelig at Vigdis Hjorth ikke skjønner hvorfor noen ikke klarer å lese mange av bøkene hennes uten å lese selvbiografisk. Kunnskapen vi har om forfatteren Vigdis Hjorth har vi jo fra henne selv. Hun har i…

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…