mandag 16. desember 2013

Om å lete etter ømheta



Har lest Mona Høvrings siste bok; Camilla lange netter - en bok som er nominert til Nordisk råds litteraturpris 2014. Høvring har skrevet en kort og intens roman basert på Camilla Colletts erindringsverk I de lange nætter. Det er smart og elegant utført - og her er et lite eksempel på hvor fint det kan gjøres:

La tendresse
I bøkene til George Sand gjenkjenner jeg figurene fra min egen barndom, disse folka som både skremte og underholdt meg. I slottet der farmora til George Sand budde, gikk en ung mann rundt med ei lykt. Han leita etter ømheta. Side 28

6 kommentarer:

  1. Første gang jeg hørte om Høvring var da hun ble nominert, så god kontroll har altså jeg. Så spør jeg da - min guru - er den for meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Guruen din har fått prestasjonsangst og derfor vært forhindret fra å svare. Men nå er det tenkt, og svaret kommer her: Les Venterommet i Atlanteren - den som kom i fjor, 118 sider med vakre setninger. Den vil du like - denne her er mer som lørdagsgodt å regne, er mange små fortellinger slik som på eksemplet mitt, som er en fortelling. Fint det også :-) Men det var Venterommet som gjorde at jeg begynte å like Mona Høvring.

      Slett
  2. Hun er også helt ukjent for meg. Hadde bestemt meg for å ikke henge meg opp i sånne priser, men det frister litt å lese denne. Takk for tipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Værsågod :-) Er sikker på at du også vil ha likt Venterommet i Atlanteren godt. Var en av mine favoritter i 2012, veldig vakkert språk.

      Slett
  3. Jeg likte "Camillas lange netter" veldig godt; så godt at jeg måtte lese den sakte for å få den til å vare...

    Har ikke lest "Venterommet i Atlanteren", men skal gjøre det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner hva du mener med at du måtte lese sakte. Jeg gjorde også det, og er blitt en stor Høvringfan. Jeg heier på henne!

      Slett