Gå til hovedinnhold

Helle Sydendal : Få livet tilbage - En bog om lavt stofskifte - PH medier, 176 sider




Dette blir en lang bloggpost og først skal jeg fortelle litt om mine erfaringer med lavt stoffskifte, og så skal jeg presentere boka til den danske journalisten Helle Sydendal.

Noen av dere som leser bloggen min vet at jeg har lavt stoffskifte, for jeg har skrevet om det flere ganger. Det har etter hvert blitt en del år siden jeg begynte å spise stoffskiftemedisinen Levaxin. Og jeg merket en bedring på energinivået, men likevel har jeg ikke følt meg hundre prosent frisk. Det har vært en konstant følelse av å jobbe i femtegir – ting går tregt! Og jeg har vært trøtt. Med en positiv innstilling til det meste, og to timers ettermiddagshvil hver eneste dag har det likevel gått forbausende fint både med jobb og blogg og lesing og hunder og aktiviteter, men den totimers hvilen min har vært helt nødvendig. Og selv om jeg stort sett har sovet fra 17.00 til 19.00 HVER DAG og mye mer i helgene så legger jeg meg rundt kveldsnytt-tid og står opp rundt klokka syv. Altså – jeg har et stort behov for søvn.

Legen min har vært helt klar på at jeg er riktig medisinert – blodprøvene viser nemlig det. Men jeg har ikke slått meg til ro med det – forklart i flere år at du må se på meg, ikke på blodprøven. Og se, jeg veier 20 kg for mye – uansett hva jeg gjør. Og se, jeg har store poser under øynene, og kroppen full av vann, selv om jeg har vært i ketose i 2 år. Og hør på meg – jeg er trøtt!

Men klagingen min til legen har stort sett vært til ingen nytte. Jeg har ønsket meg kombinasjonsbehandling med Liothyronin (T3) og Levaxin, men akkurat den kombinasjonen hadde min lege aldri hørt om og når han hadde sjekket legemiddelkatalogen bestemte han seg for at det var fare for beinskjørhet og hjertebank og han ga meg beskjed om at det var uaktuelt. Jeg sa da at jeg mye heller ville ha beinskjørhet enn diabetes (som er en helt vanlig følgesykdom av lavt stoffskifte, fordi man legger på seg, nesten uansett hva man gjør hvis man ikke er riktig medisinert).
En av mine venninner har en lege som hadde hørt om kombinasjonsbehandlingen og hun fikk liotyroksin og levaxin som en kombinasjonsbehandling, og det endret hennes liv. Hun fikk energi, slapp den grusomme brainfrogen og ble ”seg selv” igjen.

Så kan du spørre om det ikke bare er å skifte lege? Hvis du spør om det så betyr det bare at du bor i en stor by, eller i nærheten av en stor by. For jeg kan ikke bare skifte lege. Det finnes ingen leger å skifte til. Alle legene har fulle lister, så når du gir beskjed om at du vil ha en annen lege havner man på vikarlista, - og får ny lege hver gang . Det vil jeg ikke. Men – jeg var så ”heldig” at min lege var på ferie for noen måneder siden, og akkurat da hadde jeg kontrolltime for stoffskiftet. Jeg benyttet selvfølgelig anledningen til å spørre vikaren om jeg kunne få teste ut kombinasjonsbehandling og det tok to minutter fra jeg spurte til resepten var sendt til apoteket. Jeg jublet da jeg gikk ut fra legekontoret, med beskjed fra vikarlegen om at jeg skulle begynne med T3 allerede samme dag, og at jeg måtte følges opp ofte i forhold til nivåene på blodprøvene.

Det gikk to uker fra jeg begynte å spise T3 til jeg ikke var trøtt på ettermiddagen lengre. Nå har jeg spist T3 i flere måneder, og jeg er fremdeles like forundret over at jeg har så mye energi. Jeg er vant til å måtte hvile hver ettermiddag, eventuelt ta en ekstra hvil på dagen hvis jeg har kveldsvakt. Slik har det vært i årevis. Nå prøver jeg å legge meg på ettermiddagen, men det blir jo bare komisk for jeg er jo ikke trøtt! Jeg legger meg ned, fast bestemt på å hvile, men står opp etter 10 minutter, og så henter jeg en av hundene og går en tur. I går har jeg f.eks vært på jobb i 8 timer - før jeg alene har luftet 5 huskyer, en om gangen – til sammen ca. 1.2 mil. Og etterpå var det mating og rydding i hundegården.  Et aktivitetsnivå som hadde vært utenkelig for noen måneder siden. Så tusen takk til vikarlegen! Til alle dere andre der ute som går med lavt stoffskifte og ikke føler dere ferdigbehandlet – forlang kombinasjonsbehandling!

Helle Sydendal er en dansk journalist som i mange år gikk med ubehandlet lavt stoffskifte. Hun skjønte ikke hvorfor hun var sliten hele tiden, og da hun endelig fikk diagnosen lavt stoffskifte og fikk medisiner,  trodde hun at hun kom til å bli frisk. Slik gikk det ikke – og jeg holdt på å skrive heldigvis for mange andre, og opps, jeg skrev det visst. Men jeg skriver det ikke fordi jeg unner Helle Sydendal å ha det trasig, jeg skriver det fordi hun med å skrive den boka om lavt stoffskifte jeg nå skal skrive om – har endret livet til tusenvis av mennesker og hun har vært med på å drive frem en endring i endokrinologmiljøet i Danmark. Så - synd for deg Helle at du fikk lavt stoffskifte – men takk og lov – likevel!

Jeg skal skrive en del om boka – gi sitater, og jeg bruker den danske utgaven, fordi den kun finnes en dansk utgave. Jeg har spurt Helle om hvilket forlag som skal gi ut boka i Norge, og det var ikke helt sikkert enda. Men boka kommer – og for alle dere som ikke vil vente på en norsk oversettelse så er det jo ingen problemer å lese den på dansk. Boka bestilles gjennom vanlige netthandel – jeg kjøpte min på adlibris.


Hurra for en ny bok om lavt stoffskifte, for når du går lenge med ubehandlet eller ikke riktig behandlet lavt stoffskifte ødelegger du livet ditt.

Lavt stofskifte skyldes, at din krop er i underskud av stofskiftehormoner. Det kan verken sund mad eller motion ændre på.” – side 5

Og her oppdager jeg at det er mye bedre for meg å skrive på norsk, men jeg oversetter direkte, så hvis språket er litt knotete er det kun min skyld, og ikke forfatterens.

Det er på tide å avlive myter:

”Mange tror at man kan ”booste” stoffskiftet sitt, og at man selv er herre over det. Derfor er det på tide å få avlivet myten om at lavt stoffskifte er livsstilsbetinget. Lavt stoffskifte skyldes at kroppen din produserer for få eller ingen stoffskiftehormoner. Det kan verken sunn mat eller mosjon endre på. Lavt stoffskifte kan kun behandles med  å tilføre de hormoner som kroppen mangler.” – side 6

”Hver eneste celle i kroppen har bruk for stoffskiftehormon for å fungere normalt. Lavt stoffskifte er årsaken til mange symptomer. Stoffskiftet har ikke bare betydning for energiomsetningen vår, som mange tror. Stoffskiftehormonene spiller en rolle for alle kjemiske reaksjoner som skjer i kroppen. Dette gjelder kaloriforbrenning, kroppsvekt og aldersprosessen. Stoffskiftehormoner har betydning for ALT i kroppen.” – side 7

Om å bli tykkere og tykkere – selv om du spiser sunt:

”Mange har ikke hatt mulighet til å slanke seg.. De er nemlig blitt overvektige fordi de har lavt stoffskifte – hypothyreose. Det nedsetter hvilestoffskiftet, som står for mesteparten av kroppens forbrenning av kalorier (opp mot 75 %). Derfor kan du oppleve at du rett og slett legger på deg selv om du følger en anerkjent slankekur. Selv et begynnende lavt stoffskifte, altså før sykdommen bryter ut, kan være årsaken til at du legger på deg og har vanskelighet for å slanke deg.”  - side 7

Og her må jeg bare legge inn at jeg vet ALT om vektøkning og hvor helt umulig det har vært å slanke seg. Jeg la på meg 3 kg på Grete Roede kurs, har trimmet og trent og spist så lite at jeg var i manko på alt av vitaminer og mineraler, men likevel har jeg ikke gått ned.

Helle Sydendal skriver at hun la på seg 25 kg, hun hadde vondt i muskler og ledd, men legen fortalte henne at hun hadde det helt fint – det kunne han se på blodprøven.

”Man kan ikke kurere lavt stoffskifte med verken mosjon eller sunn kost” – side 11. Dette er viktig, for overalt møtes vi av overskrifter og mennesker som forteller at det er mulig å booste stoffskiftet hvis man bare spiser det eller det, eller legger inn noen timers ekstra mosjon hver dag. Og svaret er NEI – det kan man ikke. Det er kun stoffskiftemedisiner som kan kurere lavt stoffskifte. Og ca 20 % får ikke optimal dose bare på Levaxin, selv om blodprøvene viser at du er innenfor normalområdet. Så lenge du ikke føler deg frisk, så er du ikke frisk – og da må du stå på krava helt til du får den behandlingen du trenger for å bli frisk!

Helle Sydendal måtte skifte lege, og hun gikk til flere endokrinologer i Danmark før hun endelig kom til noen som ville gi henne riktig medisin – nemlig T3. Da merket hun forbedringer med en gang – selv om det skulle gå syv måneder før hun begynte å miste vekt. Men hun merket stor bedring hele tiden – og det gjør hun fremdeles. Og hvis hun glemmer å ta T3 merker hun det på kroppen med en gang.

I den norske utgaven ønsker jeg meg litt mer informasjon og historier om kombinasjonsbehandling – men det er kanskje stoff nok til en helt ny bok?

Er du interessert i å vite mer om boka så kan du gå inn på : www. Lavtstofskifte.info  eller melde deg inn i facebookgruppa – lavtstofskifte.info

Kommentarer

  1. Tusen takk, Solgunnn!
    Denne boken skal kjøpes og deles, jeg har samme problem og har hatt det i årevis. Nå har jeg sluppet vektøkning men trøtt og deprimert og vondt i ledd har jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skrives alt for lite om lavt stoffskifte og det er så mange som kunne blitt mye bedre med riktig medisin - så det er kjekt hvis du deler. Og vondt i ledd og trøtt og deprimert er jo standard lavt stoffskifte - og mange leger bryr seg kun om hva blodprøvene sier, så hvis du er innenfor "normalen" får du ikke hjelp av dem.

      Slett
  2. Hei

    Vi har startet en ny organisasjon for mennesker med stoffskiftesykdommer. Thyrodiea Norge - Vi tror på bedring.

    På www,thyroidea.no har vi samlet, systematisert og publisert så mye informasjon som mulig om ulike stoffskiftesykdommer og forskjellige behandlingsmetoder.

    Vi har idag lagt deg til på vår liste over blogger - forhåpentligvis med din tillatelse :-) http://thyroidea.no/blogger/

    SvarSlett
  3. Så flott! Må inn og sjekke siden med en gang!

    SvarSlett
  4. Takk for tips, denne må jeg lese en dag.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bør leses av alle som sliter med stoffskiftet.

      Slett
  5. Takk for tips om bok :) Eg er født med lågt stoffskifte, men har ikkje hatt mange problem med det utanom at eg blir fort trøytt. Eg òg har kjent det slik i periodar at eg kunne ha sove og sove og sove, men for meg har det vore undermedisinering, og legen har ofte sagt at innanfor normalområde bør eg ha høge verdiar. Eg har ikkje prøvd kombinasjonsbehandling, og eg trur ikkje eg trenger det heller, men no veit eg om det skulle det bli aktuelt ein dag :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Den der trøttheta altså! Kjenner godt til den, men fint for deg som har en lege som har god kjennskap til sykdommen.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.