Gå til hovedinnhold

Årsoppsummering

I 2013 leste jeg 57 bøker, jeg hørte 30 lydbøker og jeg hadde 19 anmeldelser i Altaposten. Nedgang på alle plan - og jeg er usedvanlig fornøyd med aktivitetsnivået mitt. 

I 2012 leste jeg 70 bøker, hørte 37 og hadde 37 anmeldelser i Altaposten.
I 2011 leste jeg 68 bøker, hørte 33 og hadde 26 anmeldelser i Altaposten.
I 2010 leste jeg 50 bøker, hørte 16 og hadde 21 anmeldelser i Altaposten.

Beste norske bok 2013 er Odinsbarn av Siri Pettersen.
Beste bok uansett sjanger og nasjonalitet er Jordmora av Katja Kettu.

Det skrives mye om lesemål og leseutfordringer på bokblogger rundt nyttår, men jeg føler meg ikke fristet til å lage meg nye leseutfordringer. Jeg vil lese hva jeg vil, når jeg vil, men jeg ønsker å bruke mindre av tiden min på lesing. Jeg vil se mer film, kjøre på ski med hundene, være på fjellet, bake knekkebrød, lese russiske barnebøker, kanskje lære litt finsk eller samisk, være litt mer sosial og spille mer bridge.


                                         Pakket ferdig - nyttårstur med 6 hunder.

                                          Fremme på hytta -mye styr, og masse snø!

                                 Idyll - nyttårsaften 2013



Kommentarer

  1. Ser du har fin progresjon i lesingen din. Så gøy å skrive anmeldelser for Altaposten, du får gjerne litt tilbakemeldinger på dem? Heldige dere som har vinter. Her i Bergen er det 6 grader og regn, skikkelig svart og guffent. Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Får mange tilbakemeldinger på anmeldelsene i Altaposten ja. Vi merker det godt på biblioteket også. Og det er jo ikke alle som vet at jeg heter Solgunn og anmelder bøker for Altaposten, så det hender ganske ofte at det kommer lånere inn og sier at de vil ha den boka som ble anmeldt i Altaposten sist uke f.eks - kan jeg sjekke ut hva den het? Det syns jeg er stas :-)

      Slett
  2. Herlig oppsummering og mål! Godt nytt år, Solgunn! Og så gleder jeg meg til å treffe deg igjen på neste bokbloggtreff!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år Rose-Marie! Lover ikke noe om bokbloggtreffet, men vi sees sikkert sørpå i løpet av året.

      Slett
  3. Odinsbarn er også en av mine favoritter i år :) Ha et fint leseår i 2014 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og et godt leseår ønskes deg også!

      Slett
  4. Likte godt bildet av hytta :) Fin oppsummering og jeg skjønner deg godt. Jeg har ikke så store leseplaner, er med på noen, men leser jeg 30 bøker så er jeg fornøyd. Har ingen planer om å lese en bok i uka eller noe sånt i hvertfall .)

    Gleder meg til å se deg på bokbloggertreffet!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. 30 bøker høres fint ut! Sier som jeg sa til Rose-Marie, vet ikke helt med bokbloggtreffet, men jeg skal jo sørover noen gang i løpet av året, så da sees vi sikkert da - omså bare for en kaffe og litt skravling.

      Slett
  5. Slik kan det seiast - kor godt sagt! Eg vil òg lese - masse - men ikkje bestemme meg for kva på førehand. Eg vil følgje lyst og impulsar. Gler meg! Godt nytt år til deg og lykke til med det du ønsker å bruke tid på, Solgunn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også Mettemor :-)

      Slett
  6. Virkelig hytteidyll - så flott det er! Vi har også snø på fjellet, og nedsnødd terrasse møtte oss da vi kom opp i romjula. Ingenting er som en god snøfreser, når fyr på peisen og ei god bok venter inne :) Ha et flott nytt år, med og/eller uten leseplaner/-mål. Det viktigste er å leve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Snøfreser høres veldig luksus ut - vi vasset bare i snøen, men måtte måkke en liten sti til utedoen - og det var mer en nok arbeid. Godt nytt år til deg også!

      Slett
  7. Godt nytt år Solgunn! Dine favorittbøker har jeg enda ikke lest.. Kjekt å ikke ha for mange mål.. men gjøre det man har lyst til.:) Hundekjøring høres artig ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også Anita! Hundekjøring er skikkelig artig og du har to knallgode leseopplevelser i vente.

      Slett
  8. Nyttårsønsker helt etter mitt hjerte!
    Ønsker deg et forfriskende, fornøyelig, fortryllende nyttår!

    SvarSlett
  9. Fantastiske bilder, spesielt det siste der, da alt slitet var over -)
    MEN, hva er nå dette for noe, lese mindre, muligens ikke komme på bokbloggtreff, fordi du blant annet skal gå mer på ski. Og bli mer sosial.
    Var det ikke nok at jeg startet år med ei bok som får Daisy Sisters til å framstå som et mesterverk? Nå skal jeg itillegg gå å tenke på dette?
    Og jeg så jo hva som skjedde sist du uformellt i østen - rett forbi Eidsvoll - med tog. .. jeg glemmer det aldri.
    , og jeg kan si den nå før shortlister og alt blir offentliggjort.
    Odinsbarn vinner hele bokbloggprisen
    og Urd vinner åpen klasse.
    Et annet utfall er matematisk umulig!

    Godt nyttår igjen, og hils til Pål og hundene.

    SvarSlett
  10. Pål er hilst, og hundene får snart en liten hilsen. Tror ikke du har rett med bokbloggerprisen, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske du var allvitende og kunne se langt inn i framtia. Du må tilgi meg for togpasseringa, var helt utslitt etter å vært sosial i tre daga med fiffen.Stakkars, stakkars deg som leser en bok verre en Daisy Sister, kjenner livsgleden renne ut av meg bare med tanken. Må nok gå meg en tur på ski for å bli renset - og kanskje jeg treffer noen i lysløypa jeg kan være sosial med. Bokbloggtreffet er ikke helt på sidelinja, og har jeg tid og peng så kommer jeg.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam