Gå til hovedinnhold

De 101 beste barne- og ungdomsbøkene i Norge




Nå er Guri Fjeldberg ferdig med listen der hun, i alfabetisk rekkefølge, har satt opp de 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de siste ti årene. Hun har også utgitt boka "101. De beste barnebøkene 2005-2015". Der kan man lese en nærmere presentasjon av bøkene, og der er målgruppa til hver enkelt bok også med. Jeg har kopiert lista fra Guri Fjeldberg blogg: De 101 beste - og nå gjør jeg det slik at de bøkene jeg har lest, men ikke skrevet om her på bloggen får en lilla farge, de bøkene jeg har lest, og skrevet omtale om får uthevet skrift og selfølgelig lenke. På lista finnes av de beste leseopplevelsene jeg har hatt de siste årene - Odinsbarn av Siri Pettersen!


1814: Nære på av Jon Ewo
Alt jeg sier er sant av Lisa Bjärbo
And, Døden og tulipanen av Wolf Erlbruch
Barbie-Nils & pistolproblemet av Kari Tinnen og Mari Kanstad Johnsen
Bare en hund av Michael Gerhard
Barsakh av Simon Stranger
Bella i barnehagen av Barbro Lindgren og Eva Eriksson
Bitching: En bok om jenter og mobbing av Liv Skotheim og Anna Holm Vågsland
Bomb dem! av Mikael Niemi
Bukkene Bruse på Badeland av Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund
Darlah: 172 timer på månen av Johan Harstad
Den forsvunne helten av Rick Riordan
Den mørke siden av månen av Tone Kjærnli
Den utrolige historien om den kjempestore pæra av Jacob Martin Strid
Det er ikke så farlig med meg av Jenny Jägerfeld
Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje av Jo Nesbø
Don Fridtjof av Anna Bache-Wiig og Lisa Aisato
Drakeguten av Asbjørn Rydland
Du & jeg av Katarina von Bredow
Dyrebare venner av Erna Osland
En gang av Morris Gleitzman
En pingles dagbok av Jeff Kinney
Engelbert H og den siste sjansen av Kim Fupz Aakeson og Per Dybvig
Fallteknikk av Inga Sætre
Fuglevarsel av David Almond
Førstemamma på Mars av Gyrid Axe Øvsteng og Per Ragnar Møkleby
Garmanns sommer av Stian Hole
Gjøken av Bjørn Arild Ersland og Hilde Kramer
God natt, natt av Gro Dahle og Svein Nyhus
Handgranateple av Ingelin Røssland
Hedvig og Max-Olov av Frida Nilsson
Hei, det er meg! av Nina E. Grøntvedt
Helt hyper? ADHD ADD ABC av Mariann Youmans
Henrik And av Anna R. Folkestad
Himmelspringaren av Sissel Horndal
Himmelørnen av Gill Lewis
Hjelp – pappa slår! av Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz
Hundetanker av Tyra Teodora Tronstad
Hvem bestemmer? av Stina Wirsén
Hvis du lyver av Thomas Marco Blatt
I hunt killers av Barry Lyga
I morgen er alt mørkt av Sigbjørn Mostue
Ida og ulven av Camilla Kuhn
Ingen som røyker hopper strikk av Linde Hagerup
Ingenting av Janne Teller
Jakob og Neikob: Tjuven slår tilbake av Kari Stai
Jakten på Jennifer Jones av Anne Cassidy
Jeg er Zlatan av Zlatan Ibrahimović og David Lagercrantz
Jeg vil ha tilbake hatten min av Jon Klassen
Jenta fra Mars av Anna Woltz og Vicky Janssen
Jorda rundt på 29 bokstaver av Kristin Roskifte
Kampen mot superbitchene av A. Audhild Solberg
Kan jeg …? av Petter Lidbeck og Lisen Adbåge
Kiffe kiffe i morgen av Faïza Guène
Kirkegårdsboken av Neil Gaiman
Kjenner du kjempen? av Maranke Rinck og Martijn van der Linden
Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det? av Bjørn Sortland
Leo får en liten onkel av Tiril Valeur
Malala av Malala Yousafzai og Patricia McCormick
Min venn Boris av Mats Wänblad og Pelle Forshed
Mirakel av R.J. Palacio
Mitt lykkelige liv av Rose Lagercrantz og Eva Eriksson
Monsteret kommer av Patrick Ness
Myggsprayen av Bjørn F. Rørvik og Per Dybvig
Natt på Frognerbadet av Sverre Henmo
Nordover med Nansen mot Nordpolen av Bjørn Ousland
Nysgjerrig på edderkopper av Dagny Holm
Nærmere høst av Marianne Kaurin
Nært – sært – spektakulært: 63 naturfaglige triks og eksperimenter av Andreas Wahl
Når alle sover av Nicolai Houm og Rune Markhus
Ordfabrikken av Agnès de Lestrade og Valerie Docampo
Pling i bollen – fine og ufine barnerim av Ingvild H. Rishøi og Bendik Kaltenborn
Reiseboken: Ikke for foreldre av Michael Dubois, Katri Hilden og Jane Price
Rekrutten av Robert Muchamore
Rosas buss av Fabrizio Silei og Maurizio A.C. Quarello
Samira og skjelettene av Camilla Kuhn
Sammen for alltid av Guus Kuijer
Sangen om en brukket nese av Arne Svingen
Schakendas bakeskole: Rekrutter fra bakeriet i Lom av Morten Schakenda og John Rørdam
Sjakk: Slik blir du helt konge av Ellisiv Reppen og Flu Hartberg
Sommerregler av Shaun Tan
Spille i band: Alt du må vite og mere til av Gustav Lorentzen
Spøkelseshuset av Kazuno Kohara
Svein og rotta på lab’en av Marit Nicolaysen
Så lenge jeg lever av Sally Nicholls
Sånt som er av Svein Nyhus
Tonje Glimmerdal av Maria Parr
Ulla hit og dit av Kari Tinnen og Siri Dokken
Vaffelhjarte: Lena og eg i Knert-Mathilde av Maria Parr
Vaffelmøkk av Tore Renberg og Øyvind Torseter
Verdas søtaste turist av Rune Belsvik
Veslebror ser deg av Cory Doctorow

Kommentarer

  1. Imponerende mange! Selv teller min liste beskjedne ti.
    Dog i et ubeskjedent og ubevoktet øyeblikk stjal jeg uhemmet ideen din.

    SvarSlett
  2. Skal snart klikke meg inn til deg for å se på lista di. Tror og håper 101 lista blir å finnes på mange blogger. Her må det deles!

    SvarSlett
  3. Denne fikk jeg lyst til å kopiere og legge ut på min blogg også,digger slike lister! Ser at jeg holder på å skal gi bort en av bøkene på listen her, men kanskje jeg burde lest den først selv i det minste siden den er på listen * sniker meg inn å fjerner den fra bloggen*, du hadde lest imponerende mange!

    SvarSlett
  4. Jeg leser mye barne- og ungdomsbøker (for å være så gammel som jeg er), så denne listen var det gøy å kose seg med. Jeg har lest 14 av bøkene på listen, og ranker Ett sekund om gangen og Faen ta skjebnen høyest. Vi har et par bøker som vi har scoret helt forskjellig på, og det er jo artig :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.