Gå til hovedinnhold

Sååååå mange lydbøker - Del 1




Jeg elsker jo Storytel, Fabel og Audible - det vet alle som har lest bloggen min en stund, og nå skulle jeg prøve å lage en liten oppsummeringa av lydbøker jeg har hørt det siste året, men lista er så lang at det blir gørre kjedelig å lese, så jeg planlegger å lage flere innlegg med lydbøker hørt det siste året, og så skriver jeg bare pittelittegranne om hver bok, og hvis innleseren gjør det veldig bra/dårlig kommenterer jeg det, hvis det er helt på det jevne blir det ingen kommentarer.
Så- here we go!

Manhatten Beach av Jennifer Egan, lydboka er på 15 timer og 16 minutter og handler om Anna som jobber hardt for å bli dykker i Brooklyn. Historisk roman med tydelige tegnet karakterer, ganske spennende og selvfølgelig god - det er jo Jennifer Egan!

Ulvefellen av Aslak Nore, lydboka er på 10 timer og 9 minutter og bra lest inn av Ivar Nergaard. Handlingen er lagt til 2. verdenskrig og en ung tidligere frontkjemper er hovedpersonen. Han stoler på få, og nesten ingen stoler på ham - så spørsmålet er om han kan gjøre en innsats i kampen mot Hitler. Superspennende, thriller - anbefales!

Og så kom du av Kathleen MacMahan, lydboka er på 10 timer og 13 minutter og handler om to ensomme mennesker, Addie og Bruno som forelsker seg, og alt var veldig forutsigbart, ikke en bok jeg anbefaler.

Gruve 13 av Ørjan Nordhus Karlsson, lydboka er på 8 timer og er en spenningsroman fra de kalde sjøer i nord og Svalbard. Det lukter storpolitikk og sterke krefter, men det er norske helter som må redde situasjonen. Spennende bok, ja, men ikke nok til at jeg lasta ned neste bok. Dette var første bok i en serie.

Will Grayson, Will Grayson av John Green og David Levithan, lydboka er på 7 timer og 50 minutter og handler om to gutter som begge heter Will Grayson og som møtes, og så handler det om vennene deres, og om vennskap og kjærlighet, og homofili og masse annet flott. Og selvfølgelig anbefaler jeg den, John Green er min favorittungdomsbokforfatter!

Papperstäder av John Green, lydboka er på 10 timer og 24 minutter og handler om ei ganske fortvilt og forvirret jente som forsvinner fra hjemmet sitt, frivillig, og nabogutten som alltid har elsket henne begynner å lete etter spor og hint, og kanskje han finner henne en dag? Masse feelgood i denne triste boka, som jeg uten tvil anbefaler. Jeg hørte den på svensk, og på norsk heter den Papirbyer.

Det är något som inte stämmer av Martina Haag, lydboka er på 4 timer og 26 minutter og handler om Petra som har opplevd samlivsbrudd og utroskap og tar seg sommerjobb på en øde turisthytte langt opp i gokk, mer nøyaktig langt nord i Sverige, og der skriver hun på et manus samtidig som hun tenker tilbake på eksen, og får besøk av snodige mennesker som hun burde sørve som fjellstueoppsitter. Ikke all verden til bok - og fort glemt.

Sunburn av Laura Lippman, lydboka er på 9 timer og 8 minutter og handler om en ung vakker kvinne som tilsynelatende uten noen grunn forlater mann og barn og starter et helt nytt liv som barpike. Veldig spennende bok - jeg var begeistret og vil egentlig lese alt Laura Lippman har skrevet. Anbefales!

Kommentarer

  1. Elsker slike skippertak og håper du skriver noen ord om alle 50+.
    Noterer meg at Egan var god. Har ikke bestemt meg for format her. Har tenkt at lyd ikke passer, basert på Good Squad, for komplisert struktur, men hvis Manhatten er mer rett fram..?

    Lippman har ligget klar i storytelhylla lenge, ferdignedlastet.
    Blir så glad når bøker man har tenkt lese likevel blir glødende anbefalt. Tror faktisk jeg dropper all planlagt krim og går rett på Lippman (etter jeg er ferdig med Know)..

    Resten hopper jeg over. Litt Synd med Haga, som jeg også har vurdert. Tenkte det ville bli sus med utroskap, hevn og sånt, men nå haster det ikke.
    Keep'em coming..
    (Du må, bare MÅ høre Sarah Waters)

    Ellers

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk at du driver med trusler, og du vet jo at jeg har hørt minst en Sara Watersbok - og snart skal høre en til. Lippman kommer du ganske sikkert til å like. Håper jeg. Nå skal jeg gå på årets første topptur - tar med med Emil - og håper det ikke er blitt natt før jeg er hjemme igjen. Skal prøve å få skrevet del to i lydbokoppsummeringen min snart. Vi får se.

      Slett
    2. Thats me. Tvang og trusler.
      Regner med toppturen gikk bra og at du nå er godt i gang med Sarah.
      Sarah på deg. Laura på meg. Førster til å bruke opp hele storytel.

      Slett
    3. Jupp, toppturen tok tre timer - hjemme like over midnatt, stiv og støl -men fint! Jeg gyver løs på Sarahbøkene - passer sikkert godt til raking og riving.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.