Gå til hovedinnhold

Bokutgivelse og kritikerseminar

En hyllest til Nøste Kendzior - Publisert i Altaposten 18. september 2010

Nøste Kendzior

Hadde Nøste Kendzior fått leve ville hun kunnet feiret  60 årsdag denne sommeren. Slik gikk det ikke, hun ble syk og døde i desember 2006 etter kort tids sykdom. Nøste var født i Vardø i 1950 og var litteraturkritiker, skribent, essayist, kåsør og skjønnlitterær oversetter. Hun var utdannet cand.philol fra Universitetet i Oslo.
De fleste Altaværinger over 30 år vet nok hvem Nøste var og husker henne kanskje best fra NRK’s morgenkåserier gjennom mange år, og fra hennes aktivitet her i nord - i Alta - som leder av Nordisk Informasjonskontor. Som kritiker var hun i femten år tilknyttet NRK i blant annet Kritikertorget, Boktilsynet og Kulturnytt.
Hun oversatte over femti bøker til norsk, der hovedvekten var fra finsk, men hun oversatte også fra dansk og svensk. I 1997 fikk hun Den finske stats pris til en utenlandsk oversetter. Dette var en hedersbevisning hun fikk for arbeidet hun hadde gjort i forbindelse med Aleksis Kivis Sju brødre. Hun fikk også prisen som Årets litteraturkritiker i 2000. Hun var gift og hadde en datter.

Kritikerseminar

Norsk Kritikerlag arrangerte 14. september et kritikerseminar på Litteraturhuset i Oslo der temaet var hvor personlig en litteraturkriker kan være. Utgangspunktet var tekstene til Nøste Kendzior. Panelet besto av forfatter Vigdis Hjorth, høgskolelektor Magne Lindholm og litteraturkritiker Margunn Vikingstad. Forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket Trond Haugen var ordstyrer. Mange hadde møtt frem, og panelet drøftet temaet grundig før det ble åpnet for spørsmål fra salen.
Alle i panelet trakk frem Nøstes store vilje til å ta litteratur på alvor, hennes ureddhet, henne store kunnskapsbase og hennes gode og personlige stemme. Det at Nøste var engasjert og tydelig viste frem hvem hun var, ble kommentert av flere. Det var ingen tvil om hva hun mente, og hun hadde evne til å formidle det på en måte som de aller fleste forsto. Hun hadde også kunnskaper om mye, og skrev både for- og etterord til flere av bøkene hun oversatte.
Vigdis Hjorth mente at litteraturkritikken har litterær verdi i seg selv og hun fortalte at hun  hadde tatt lærdom og utviklet seg etter å ha lest anmeldelser der kritikeren hadde vært reflektert og diskutert hvorfor noe var godt eller dårlig.
Mange forfattere opplever litteraturkritikeren som kunnskapsløs. Det var aldri Nøste. Hun var derimot det som ordstyrer Trond Haugen kalte for en velpleid personlighet. Panelet var enige i at litteraturkritikken i dag manglet tydelige stemmer. En skjønnlitterær tekst er et kunstverk det er umulig å møte objektivt. Det er i møtet mellom leser og kunst at noe skjer, og det ble trukket frem at Nøste krevde noe av litteraturen, hun ville at noe i henne skulle forandres i møte med teksten.

En nøstologi…..

Norsk kritikerlag hadde i anledning 60-årsdagen siden Nøstes fødsel tatt initiativ til  en bokutgivelse med et utvalg av hennes beste tekster. Kritikerlaget hadde først kontaktet mannen hennes, Carsten Ohlmann som ble begeistret for ideen. I fellesskap ble man enige om å høre om  Kjell Olaf Jensen, som er en av Norges fremste litteraturkritikere og oversettere, og samtidig var en nær venn av Nøste, ville påta seg vervet som redaktør, og han sa ja! Jeg har lest utdrag fra boka, og i forordet som Kjell Olaf Jensen har skrevet står det blant annet:
“ Det er forbausende hvor høyt elsket Nøste var, når man tenker på hvor provoserende hun likte å opptre. Det har nok noe med respekt å gjøre, respekt for oppriktighet og ærlighet, og henført glede over en formuleringsevne få kunne overgå. Nøste hadde sterkere evne både til å begeistres og til å spre lyn og torden enn de fleste jeg kjenner; utvalget av formfullendte skjellsord kunne også få en til å stoppe opp og måpe av beundring. Dessuten varte det aldri lenge.“
Samlingen av Nøstes tekster, som nå utkommer på Bokvennen Forlag, har fått tildelt en helt egen sjangerkategori. Hovedtittelen ”Kjøss mæ!” følges opp med undertittelen ”En nøstologi”. Nøstologien innledes med noe som forlaget har valgt å kalle et tidligere upublisert romanfragment. Carsten fortalte at det ikke var noen hemmelighet at Nøste hadde en kompleks og vanskelig oppvekst. Det som derimot har vært en hemmelighet var at hun hadde begynt å skrive en roman om oppveksten. Hun hadde ikke båret på noen stor drøm om å etablere seg som skjønnlitterær forfatter.  Å være oversetter og kritiker var hun fornøyd med. Men hun hadde et stort behov for å reflektere over barndommen sin, både de gode og de vanskelige minnene fra hennes høyt elskede Vardø  fordi hun gjennom å skrive om barndommen kunne finne svar på mange av de spørsmålene og traumene hun bar med seg. Temaene som blir behandlet er Vardø, moren, faren, broren, foreldrenes skilsmisse og en traumatisk barndom.
Her er et lite utdrag der hun forteller om moren:
”Fra hun som femtenåring smakte den første slurken, visste hun at dette kom til å bli hennes himmel og helvete. Hennes arbeidsomhet og en drastisk sans for orden, hjalp henne til å holde trangen i sjakk, for det meste. Men best som det var la hun egneforkleet fra seg og forsvant for en dag eller to. Opptakten var som regel en fremmed båt, med spennende karer og spennende varer som la til kais.”

Pappas sportsjente

Nøste knyttet seg sterk til faren, og han kalte henne Pappas Sportsjente. Han sviktet henne senere totalt, og dette satte dype spor. Mye av det som blir beskrevet er så vilt at ingen vil tro på det. Om det er sant får vi jo aldri vite. Kjernen i fragmentene er ikke fiksjon, men hun tok seg store kunstneriske friheter, spesielt i omtalene av broren.
Under  paneldebatten i Litteraturhuset mente Magne Lindholm at nøstologien er en lærebok, ja han sa faktisk at det var en av de beste bøkene som var skrevet om litteraturkritikk. Jeg har kun lest romanfragmentene, og selv om dette er tekst som bare delvis er bearbeidet er det høy litterær kvalitet over materialet. Det er havet og døden og savnet og sorgen og kjærligheten. Jeg ser frem til boka kommer i salg. Den skulle egentlig vært sluppet 14. september i anledning kritikerseminaret, men på grunn av uheldige omstendigheter med trykking blir den litt forsinket. Men det er noe å glede seg til, og jeg tror at mange vil få et nytt og mer nyansert bilde av Nøste Kendzior; hun kunne framstå som ganske hard på yttersiden, men vi får her et bilde av et følsomt menneske som er myk innerst!

Kommentarer

  1. Hørtes spennende ut og absolutt noe jeg kunne tenkt meg å deltatt på.
    Bra du viser ansvar og deler :-)

    SvarSlett
  2. Klart jeg deler. Det var mange til stede, men jeg er sikker på at det hadde vært plass til deg. Neste gang tar jeg deg med! Du har tross alt en del kortere reisevei :-)

    SvarSlett
  3. Nå lærte jeg veldig mye på en gang Solgunn. Takk skal du ha.

    SvarSlett
  4. Jeg fikk endel kommentarer på jobben i dag, mange som hadde lest artikkelen i lørdagens utgave av Altaposten, og det var bare positive tilbakemeldinger. Det er jeg jo fornøyd med!

    SvarSlett
  5. Kjempeinteressant artikkel, Solgunn! Tusen takk for at du delte dette med dine blogglesere!

    SvarSlett
  6. Takker og bukker Rose-Marie :-)

    SvarSlett
  7. Hei Solgunn,

    Dette gleder jeg meg til å lese mer om! Spennende dame, det der.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Ingvild H. Rishøi : Stargate – en julefortelling : Gyldendal : 144 sider

Publisert i Altaposten 29. november 2021 Pikene med nålestikkene        Det er 10 år gamle Ronja som har fortellerstemmen i denne uforglemmelige julefortellingen.  Ronja  bor sammen med den 16 år  gamle storesøsteren   Melis sa og  den alkoholiserte  faren.  Til tross for at det er mye kjærlighet innad i familien bruker faren det meste av sin oppmerksomhet, sine penger og sin tid på  puben Stargate på Grønland.    Jentene spiser  H avrefras  med melk til de fleste måltidene, og det e r  Melissa som ringer til  farens kreditorer og lyver for å dekke over for ham. Ronja er full av håp om at faren en dag skal få seg en jobb, betale regninger, være sammen med dem, lage mat, og være en de kan stole på . Ronja drømmer om hytteturer der faren låser døra om kvelden og sier «i kveld skal ingen ut». Storesøster  Melissa har gitt opp håpet.      Jentene er livredde for barnevernet, både fordi de kjenner barn som er blitt henta på skolen og som de aldri har sett igjen, men også fordi de bodde på

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.