Gå til hovedinnhold

Audur Ava Olafsdottir : Stiklingen : Pax, 266 sider




Leseglede

Lobby bor på Island sammen med sin far, elektrikeren. Mora døde for ikke lenge siden i en trafikkulykke og faren sørger over henne fremdeles. Lobby har en tvillingbror som er utviklingshemmet og som bor på institusjon. Lobby har en liten datter som er 6 måneder når romanen starter, men han var aldri kjærest med datteras mor – de var sammen kun en tredjedels natt og så fikk de altså en helt vidunderlig liten datter; Flora Sol.  

Lobby har fått seg jobb i Sør-Europa. Han skal stelle en av verdens mest berømte, men nå forfalte rosehager, og han skal derfor reise fra alt og alle på Island. Faren er bekymret og lurer på om Lobby reiser fra noe, og Lobby selv svarer at det gjør han IKKE!

Han er ikke sammen med Flora Sols mor, og han har bare sett sin datter noen få ganger siden hun ble født. Han har fått forståelsen av at hun helst vil klare seg selv, og hun virker jo som en sterk og trygg ung kvinne så han lar det bli med det. Men han har sagt at hun alltid kan stole på han, og han vil stille opp.

Det blir en strabasiøs reise for den unge islandske gutten, og det varer ikke lenge for Flora Sol og mora har fulgt etter ham.

Denne romanen var SÅ koselig! Det finnes ingen slemme mennesker her, og alle er bare milde og snille og fine og selv om det skjer litt triste ting, så er det aldri noen mennesker skyld. Det er regnet, eller uheldige omstendigheter som har skylda. Lunt og godt og varmt og koselig og jeg får veldig lyst til å bosette meg i en øde landsby når jeg leser slike bøker. Veldig lyst!


Kommentarer

  1. Så godt å lese noe som er bare fint! Innimellom er det slike bøker jeg vil ha, når det har vært for mye trist og seriøst, eller etter for mange kriminalbøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dennes anbefales virkelig hvis du har lest for mye dystert. Gir deg tilbake troen på gode mennesker.

      Slett
  2. Så hyggelig å høre om denne søte perlen. Man skal ikke kimse av en lys og søt fortelling. Det trengs i blant.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lyst og søtt er nødvendig - i hvert fall for meg, Synd det er så langt mellom de virkelig gode lyse og søte.

      Slett
  3. Jippi!! Denne boken leste jeg i fjor også, og likte den veldig godt. Kanskje litt treg helt i starten, men den totale leseopplevelsen var bare positiv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Treg i starten? Har du hørt på maken. Jaja, bra du likte den likevel, må innom deg for å se hva du skrev.

      Slett
  4. , og jeg som trodde det bare kom krim fra Island.
    Når jeg tenker meg om tror jeg ikke jeg har lest ei eneste bok fra Island som ikke er krim?, altså bortsett fra sagaer og sånt.
    Kan det gå an? Og er det rart da at jeg som tilbringer timesvis daglig med å unngå å tenke på tristheter - ikke lar meg friste av denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal jo lese finsk, islandsk, finnmarsk og anderverdenskriglitteratur i år, så jeg kan oppdatere deg på det islandske etterhvert, men det er vissnok mange godbiter fra vulkanøya. Du lot deg sikkert ikke friste enten fordi a: omtalen ikke var fristende nok, b) det ble for snilt for deg dettan herran 3) en kombinasjon.

      Slett
    2. Hæh, alt det der.
      Trodde planen var at du skulle lese så lite som mulig, var det bare et juksende smokescreen du satte opp slik at du kunne gå for verdensrekord i ro og fred?

      Slett
  5. Denne leste jeg også i fjor og likte den veldig godt, husker jeg hengte meg litt opp i hvorfor ikke landet ble nevnt men det ødela absolutt ingenting for dette var en fin perle, eller leseglede rett og slett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har rett - en perle :) Det er spennende at landet ikke ble nevnt, berømt klosterhage i Italia kanskje? Omslagsbildet ligner på italienske landsbyer, så jeg hadde Italia-følelse hele tiden.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…

Hild Haaheim : Nordnorsk julesalme : Orkana – 198 sider

Publisert i Altaposten 20. april 2016

Sterkt og aldeles nydelig
Forfatter Hild Haaheim var totalt uforberedt på sin egen reaksjon da koret hun nylig var begynt i skulle øve på Nordnorsk julesalme. Hun kjente at hun ble trang i halsen og at det svei bak øyenlokkene, og selv etter mange øvinger og gjennomganger av ulike artisters versjoner var det vanskelig for henne å komme gjennom sangen uten skjelvende stemme. Plutselig skjønte hun at det var minnet om mormora og hennes historie som blandet seg med sentimentaliteten og slitet i sangen. Og med dette som utgangspunkt tar Haaheim leserne med på en imponerende velskrevet tidsreise der vi blir kjent med hennes forfedre. Vi starter på Ekkerøy midt på 1880- tallet og følger familien hennes på både moren og farens side helt frem til våre dager.
Jeg har lest store deler av romanen høyt – til den eller de som var i nærheten, jeg har ledd, grått og blitt kraftig berørt. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært så imponert over en debutant, og je…

Mona Tau Isaksen : Rothuldra : Slektskrønike fra Tverrelvdalen : 399 sider

Publisert i Altaposten 23. mars 2017 


Dramatikk og begjær i Tverrelvdalen
Det er ikke hverdagskost at det kommer bøker der all handling er lagt til Tverrelvdalen og områdene rundt, så naturlig nok fikk jeg lyst til å lese denne boka. Mona Tau Isaksen jobber til daglig som lærer i naturfag og matematikk ved Alta videregående skole og med Rothuldra debuterer hun som forfatter.
Mesteparten av handlingen finner sted på slutten av 1800 – tallet og det er den vakre Jenne fra gården Bekkevoll som er hovedperson. Romanen starter i nåtid med en ung jente som finner et skrin som er gjemt i Isberget. I skrinet ligger en fortelling som Jenne har skrevet ned, og det er denne historien vi blir kjent med. Etterkommerne etter de som kom nordover for å jobbe i gruva i Kåfjord var staute og vakre mennesker, selv om enkelte ikke alltid klarte å oppføre seg skikkelig når spriten fikk overtaket. Jennes bestemor var samisk, og kjent for å ha egenskaper som sjaman, noe som kom godt med flere ganger. Det er en …