Gå til hovedinnhold

Noen tanker om å være kritikerfadder for Uprisen 2016 - 2018


Tre år på rad har jeg vært kritikerfadder for Uprisen, og jeg har besøk mange ungdomsskoler i det vakreste fylket i landet, Finnmark. Utfordringene med transport mellom skolene har vært til stede, med lange kjøreturer med 500 kilometer hver vei.  En gang kjørte vi inn i et fryktelig uvær, - det var mellom Vadsø og Vardø, og vi måtte bli en dag ekstra i Vardø. Da dro vi på den flotte Nordpol Kro - en institusjon i den lille byen helt ute i havgapet, og det ble en trivelig kveld som jeg husker fremdeles. Nye venner fikk vi også! 

På tur mot Skjånes 

Men det har også vært fantastiske kjøre- og båtturer i nydelig solskinn i vill og vakker natur. Flyturene har jeg vært veldige heldige med, perfekt flyvær og ingen kanselleringer (noe som vi i Finnmark regner som helt vanlig). Og så må jeg jo ikke glemme å fortelle om alle dyrene jeg har sett;  elg, rev, rein, hare, rype, havørn og kongeørn, og ganske mange andre levende skapninger.



Å være kritikerfadder betyr at jeg forhåpentligvis skal være en ressurs for lærere og elever i prosessen de er i når de jobber med Uprisen, og jeg skal gi råd og tips om hvordan elevene arbeider med kritikerrollen.

Nedenfor følger noen eksempler fra et besøk i en klasse. Her har elevene arbeidet i grupper, og presenterer anmeldelser gruppevis. Når presentasjonen er ferdig får hver gruppe en umiddelbar tilbakemelding. Uthevet tekst er direkte sitater fra fremlegg.

Elever: Den er skrevet på rett måte!  Kritikerfadder: Men det må dere fortelle mer om. Hva er rett måte? Gi gjerne eksempler.

Elever: Det er et viktig tema. Kritikerfadder: Men hva er temaet, og utdyp hvorfor det er et viktig tema.

Elever: Den har bra lengde. Kritikerfadder: Hvor lang var boka, og forklar hvorfor denne lengden passet til akkurat denne boka.

Elever: Her er mange virkemidler. Kritikerfadder: Her er det greit å beskrive virkemidlene som er brukt, og gjerne gi noen eksempler.

Elever: Denne boka var for spesielt interesserte. Kritikerfadder: Her må det begrunnes. Hvorfor er boka skrevet for spesielt interesserte og hva mener dere egentlig med spesielt interesserte?

Elever: Litt for overdrevent. Kritikerfadder: Hva var det som var overdrevent? Vær tydelig.  

Elever: Man faller ut.  Kritikerfadder: Hvorfor faller man ut, og når gjør man det? Er det på grunn av innhold, tempo, gjentakelser, karakterer, lengde? Gi gjerne eksempler.


Variasjonen når de gjelder motivasjonen i klassene har vært enorm, og jeg har opplevd de mest motiverte elevene jeg noen gang har møtt, og de minst motiverte elevene jeg noen gang har møtt. I toppmotivasjonsklassen hadde ALLE elevene lest bøkene, de fleste hadde lest ferdig de fem bøkene som konkurrerte om å vinne Uprisen. I minusmotivasjonsklassen var det ingen elever som hadde lest bøkene. Men jeg hadde samme opplegg til begge klassene og for å være helt ærlig – det fungerte ikke optimalt på noen av dem.

Vanligvis fungerer opplegget jeg har forberedt bra, og det blir god stemning i klassen. Jeg har opplevd at elever har kommet bort til meg etterpå og sagt at de aldri kommer til å glemme denne timen og at det har vært den beste skoledagen de har hatt.

Klassen har stemt

Store forskjeller

Det motiverte klassen hadde allerede gjennomgått det jeg skulle gå igjennom – og de hadde gjennomført diskusjoner om bøkene, og skrevet bokanmeldelser. Da jeg kom på besøk og gjorde det jeg bruker å gjøre på første besøk; presentere meg og snakke om hva som bør være med i en anmeldelse – så var det kun jeg som var det nye – ikke stoffet jeg presenterte. Og tre timer kan fort bli kjedelig for alle parter hvis man ikke rekker å snu i tide, så det gjorde jeg delvis – men ikke helt. Jeg er ganske bøyelig og tøyelig, men noe av opplegget måtte brukes, også fordi jeg jo ikke kjente klassen, og det bare gradvis gikk opp for meg hvor dyktige de var. Her var det hele tre lærere i klassen, og alle lærerne var ivrige og erfarne lesere som hadde lest alle de nominerte bøkene.

I minusmotivasjonsklassen var det ingen som hadde lest noen av de fem nominerte bøkene - ikke engang læreren. Det var ingen som likte å lese bøker heller, og det å skulle tilbringe tre timer sammen med meg virket ganske utfordrende for dem. Men – vi fikk det til, på et vis. Det å skulle diskutere bøker man ikke har lest, er vanskelig, så det forsvant helt naturlig ut av opplegget. Men jeg ga elevene skrive- og refleksjonsoppgaver, og det ble nyttige diskusjoner omkring kreative prosesser.


Her er lenken til Uprisnominasjoner 2018– Vinneren ble Thomas Enger med Killerinstinkt 
Her er lenken til Uprisnominasjoner 2017 – Vinneren ble Asbjørn Rydland med Galderstjerna

Her er lenken til Uprisnominasjoner 2016  - Vinneren ble Jan Tore Nordeng med Alfahann 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Intervju med Roy Jacobsen - om Rigels øyne, om Russland, om spekulasi og veldig mye annet

Publisert i Altaposten 25. september 



Jeg er på jorda for å skrive romaner
Roy Jacobsen har hatt en eventyrlig suksess med de to første bøkene fra Barrøy, De usynlige og Hvitt hav. Den første boka havnet på kortlisten til Man Booker 2017, en av de mest prestisjetunge litterære prisene i verden. Nå er han aktuell med den tredje boka fra Barrøy, Rigels øyne.
De to første bøkene i serien nærmer seg en kvart million solgte eksemplarer, noe Jacobsen er stolt av.
-Nå er det full rulle fra forlaget med Rigels øyne og det er jeg kjempeglad for. Jeg liker å snakke om bøkene mine og jeg liker at det jeg har skrevet blir lest. Og du vet, man vil jo være vesentlig, man vil at folk skal lese bøkene man har skrevet. Alle forfattere vil det, men det er mangesom vil være litt dydig. Jeg deltar ikke på alt jeg blir invitert på, men å reise rundt å ha forelesninger og snakke om bøkene mine – det gjør jeg mer enn gjerne. Jacobsen er en samfunnsengasjert forfatter, og han er opptatt av de historiene som …

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…

Sommer er lydboktid og jeg har hørt noen fantastiske lydbøker (og noen ikke fullt så fantastiske)

Sommer er lydboktid – eller vent, for meg er egentlig alle årstider lydboktid, men denne sommeren har jeg nok likevel satt en skikkelig personlig rekord i konsumering av lydbøker. Jeg hører lydbøker når jeg rydder i hagen, når jeg kvister og bærer bort, når jeg luker og når jeg går tur med hundene. Nå har vi fire store huskyer, og en liten innehund som trenger trim, så det blir en del muligheter for lydbokkos. Her har jeg skrevet om noen av lydbøkene jeg har hørt.