Tre år på rad har jeg vært kritikerfadder for Uprisen, og
jeg har besøk mange ungdomsskoler i det vakreste fylket i landet, Finnmark. Utfordringene med transport mellom skolene har vært til stede, med lange kjøreturer med 500 kilometer hver vei. En gang kjørte vi inn i et fryktelig uvær, - det var mellom Vadsø og Vardø, og vi måtte bli en dag ekstra i Vardø. Da dro vi på den flotte Nordpol Kro - en institusjon i den lille byen helt ute i havgapet, og det ble en trivelig kveld som jeg husker fremdeles. Nye venner fikk vi også!
På tur mot Skjånes
Men det har også vært fantastiske kjøre- og båtturer i nydelig solskinn i vill og
vakker natur. Flyturene har jeg vært veldige heldige med, perfekt flyvær og ingen kanselleringer (noe som vi i Finnmark regner som helt vanlig). Og så må jeg jo ikke glemme å fortelle om alle dyrene jeg har sett; elg, rev, rein, hare, rype, havørn og kongeørn, og
ganske mange andre levende skapninger.
Å være kritikerfadder betyr at jeg forhåpentligvis skal være
en ressurs for lærere og elever i prosessen de er i når de jobber med Uprisen,
og jeg skal gi råd og tips om hvordan elevene arbeider med kritikerrollen.
Nedenfor følger noen eksempler fra et besøk i en klasse. Her har elevene
arbeidet i grupper, og presenterer anmeldelser gruppevis. Når presentasjonen er
ferdig får hver gruppe en umiddelbar tilbakemelding. Uthevet tekst er direkte
sitater fra fremlegg.
Elever: Den er skrevet
på rett måte! Kritikerfadder: Men det må dere fortelle mer om. Hva er rett måte? Gi
gjerne eksempler.
Elever: Det er et viktig
tema. Kritikerfadder: Men hva er
temaet, og utdyp hvorfor det er et viktig tema.
Elever: Den har bra
lengde. Kritikerfadder: Hvor lang var
boka, og forklar hvorfor denne lengden passet til akkurat denne boka.
Elever: Her er mange virkemidler.
Kritikerfadder: Her er det greit å
beskrive virkemidlene som er brukt, og gjerne gi noen eksempler.
Elever: Denne boka
var for spesielt interesserte. Kritikerfadder:
Her må det begrunnes. Hvorfor er boka skrevet for spesielt interesserte og hva
mener dere egentlig med spesielt interesserte?
Elever: Litt for
overdrevent. Kritikerfadder: Hva var
det som var overdrevent? Vær tydelig.
Elever: Man faller
ut. Kritikerfadder: Hvorfor faller man ut, og når gjør man det? Er det på
grunn av innhold, tempo, gjentakelser, karakterer, lengde? Gi gjerne eksempler.
Variasjonen når de gjelder motivasjonen i klassene har vært
enorm, og jeg har opplevd de mest motiverte elevene jeg noen gang har møtt, og
de minst motiverte elevene jeg noen gang har møtt. I toppmotivasjonsklassen
hadde ALLE elevene lest bøkene, de fleste hadde lest ferdig de fem bøkene som
konkurrerte om å vinne Uprisen. I minusmotivasjonsklassen var det ingen elever
som hadde lest bøkene. Men jeg hadde samme opplegg til begge klassene og for å
være helt ærlig – det fungerte ikke optimalt på noen av dem.
Vanligvis fungerer opplegget jeg har forberedt bra, og det
blir god stemning i klassen. Jeg har opplevd at elever har kommet bort til meg
etterpå og sagt at de aldri kommer til å glemme denne timen og at det har vært
den beste skoledagen de har hatt.
Klassen har stemt
Store forskjeller
Det motiverte klassen hadde allerede gjennomgått det jeg
skulle gå igjennom – og de hadde gjennomført diskusjoner om bøkene, og skrevet
bokanmeldelser. Da jeg kom på besøk og gjorde det jeg bruker å gjøre på første
besøk; presentere meg og snakke om hva som bør være med i en anmeldelse – så
var det kun jeg som var det nye – ikke stoffet jeg presenterte. Og tre timer
kan fort bli kjedelig for alle parter hvis man ikke rekker å snu i tide, så det
gjorde jeg delvis – men ikke helt. Jeg er ganske bøyelig og tøyelig, men noe av
opplegget måtte brukes, også fordi jeg jo ikke kjente klassen, og det bare
gradvis gikk opp for meg hvor dyktige de var. Her var det hele tre lærere i
klassen, og alle lærerne var ivrige og erfarne lesere som hadde lest alle de
nominerte bøkene.
I minusmotivasjonsklassen var det ingen som hadde lest noen
av de fem nominerte bøkene - ikke engang læreren. Det var ingen som likte å
lese bøker heller, og det å skulle tilbringe tre timer sammen med meg virket
ganske utfordrende for dem. Men – vi fikk det til, på et vis. Det å skulle
diskutere bøker man ikke har lest, er vanskelig, så det forsvant helt naturlig
ut av opplegget. Men jeg ga elevene skrive- og refleksjonsoppgaver, og det ble
nyttige diskusjoner omkring kreative prosesser.
Her er lenken til Uprisnominasjoner 2018– Vinneren ble Thomas Enger med Killerinstinkt
Her er lenken til Uprisnominasjoner 2017 – Vinneren ble Asbjørn Rydland med Galderstjerna
Kommentarer
Legg inn en kommentar