Gå til hovedinnhold

Noen tanker om å være kritikerfadder for Uprisen 2016 - 2018


Tre år på rad har jeg vært kritikerfadder for Uprisen, og jeg har besøk mange ungdomsskoler i det vakreste fylket i landet, Finnmark. Utfordringene med transport mellom skolene har vært til stede, med lange kjøreturer med 500 kilometer hver vei.  En gang kjørte vi inn i et fryktelig uvær, - det var mellom Vadsø og Vardø, og vi måtte bli en dag ekstra i Vardø. Da dro vi på den flotte Nordpol Kro - en institusjon i den lille byen helt ute i havgapet, og det ble en trivelig kveld som jeg husker fremdeles. Nye venner fikk vi også! 

På tur mot Skjånes 

Men det har også vært fantastiske kjøre- og båtturer i nydelig solskinn i vill og vakker natur. Flyturene har jeg vært veldige heldige med, perfekt flyvær og ingen kanselleringer (noe som vi i Finnmark regner som helt vanlig). Og så må jeg jo ikke glemme å fortelle om alle dyrene jeg har sett;  elg, rev, rein, hare, rype, havørn og kongeørn, og ganske mange andre levende skapninger.



Å være kritikerfadder betyr at jeg forhåpentligvis skal være en ressurs for lærere og elever i prosessen de er i når de jobber med Uprisen, og jeg skal gi råd og tips om hvordan elevene arbeider med kritikerrollen.

Nedenfor følger noen eksempler fra et besøk i en klasse. Her har elevene arbeidet i grupper, og presenterer anmeldelser gruppevis. Når presentasjonen er ferdig får hver gruppe en umiddelbar tilbakemelding. Uthevet tekst er direkte sitater fra fremlegg.

Elever: Den er skrevet på rett måte!  Kritikerfadder: Men det må dere fortelle mer om. Hva er rett måte? Gi gjerne eksempler.

Elever: Det er et viktig tema. Kritikerfadder: Men hva er temaet, og utdyp hvorfor det er et viktig tema.

Elever: Den har bra lengde. Kritikerfadder: Hvor lang var boka, og forklar hvorfor denne lengden passet til akkurat denne boka.

Elever: Her er mange virkemidler. Kritikerfadder: Her er det greit å beskrive virkemidlene som er brukt, og gjerne gi noen eksempler.

Elever: Denne boka var for spesielt interesserte. Kritikerfadder: Her må det begrunnes. Hvorfor er boka skrevet for spesielt interesserte og hva mener dere egentlig med spesielt interesserte?

Elever: Litt for overdrevent. Kritikerfadder: Hva var det som var overdrevent? Vær tydelig.  

Elever: Man faller ut.  Kritikerfadder: Hvorfor faller man ut, og når gjør man det? Er det på grunn av innhold, tempo, gjentakelser, karakterer, lengde? Gi gjerne eksempler.


Variasjonen når de gjelder motivasjonen i klassene har vært enorm, og jeg har opplevd de mest motiverte elevene jeg noen gang har møtt, og de minst motiverte elevene jeg noen gang har møtt. I toppmotivasjonsklassen hadde ALLE elevene lest bøkene, de fleste hadde lest ferdig de fem bøkene som konkurrerte om å vinne Uprisen. I minusmotivasjonsklassen var det ingen elever som hadde lest bøkene. Men jeg hadde samme opplegg til begge klassene og for å være helt ærlig – det fungerte ikke optimalt på noen av dem.

Vanligvis fungerer opplegget jeg har forberedt bra, og det blir god stemning i klassen. Jeg har opplevd at elever har kommet bort til meg etterpå og sagt at de aldri kommer til å glemme denne timen og at det har vært den beste skoledagen de har hatt.

Klassen har stemt

Store forskjeller

Det motiverte klassen hadde allerede gjennomgått det jeg skulle gå igjennom – og de hadde gjennomført diskusjoner om bøkene, og skrevet bokanmeldelser. Da jeg kom på besøk og gjorde det jeg bruker å gjøre på første besøk; presentere meg og snakke om hva som bør være med i en anmeldelse – så var det kun jeg som var det nye – ikke stoffet jeg presenterte. Og tre timer kan fort bli kjedelig for alle parter hvis man ikke rekker å snu i tide, så det gjorde jeg delvis – men ikke helt. Jeg er ganske bøyelig og tøyelig, men noe av opplegget måtte brukes, også fordi jeg jo ikke kjente klassen, og det bare gradvis gikk opp for meg hvor dyktige de var. Her var det hele tre lærere i klassen, og alle lærerne var ivrige og erfarne lesere som hadde lest alle de nominerte bøkene.

I minusmotivasjonsklassen var det ingen som hadde lest noen av de fem nominerte bøkene - ikke engang læreren. Det var ingen som likte å lese bøker heller, og det å skulle tilbringe tre timer sammen med meg virket ganske utfordrende for dem. Men – vi fikk det til, på et vis. Det å skulle diskutere bøker man ikke har lest, er vanskelig, så det forsvant helt naturlig ut av opplegget. Men jeg ga elevene skrive- og refleksjonsoppgaver, og det ble nyttige diskusjoner omkring kreative prosesser.


Her er lenken til Uprisnominasjoner 2018– Vinneren ble Thomas Enger med Killerinstinkt 
Her er lenken til Uprisnominasjoner 2017 – Vinneren ble Asbjørn Rydland med Galderstjerna

Her er lenken til Uprisnominasjoner 2016  - Vinneren ble Jan Tore Nordeng med Alfahann 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Ingvild H. Rishøi : Stargate – en julefortelling : Gyldendal : 144 sider

Publisert i Altaposten 29. november 2021 Pikene med nålestikkene        Det er 10 år gamle Ronja som har fortellerstemmen i denne uforglemmelige julefortellingen.  Ronja  bor sammen med den 16 år  gamle storesøsteren   Melis sa og  den alkoholiserte  faren.  Til tross for at det er mye kjærlighet innad i familien bruker faren det meste av sin oppmerksomhet, sine penger og sin tid på  puben Stargate på Grønland.    Jentene spiser  H avrefras  med melk til de fleste måltidene, og det e r  Melissa som ringer til  farens kreditorer og lyver for å dekke over for ham. Ronja er full av håp om at faren en dag skal få seg en jobb, betale regninger, være sammen med dem, lage mat, og være en de kan stole på . Ronja drømmer om hytteturer der faren låser døra om kvelden og sier «i kveld skal ingen ut». Storesøster  Melissa har gitt opp håpet.      Jentene er livredde for barnevernet, både fordi de kjenner barn som er blitt henta på skolen og som de aldri har sett igjen, men også fordi de bodde på

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.