Gå til hovedinnhold

Verdens bokdag

Nå er jeg akkurat kommet hjem fra Alta bibliotek sin lansering av book-crossing på Studenthuset City. Det var veldig fint. Jeg hadde jo gruet meg litt til å sto foran mange mennesker å snakke om bøker, men det var altså ingenting å grue seg for. Jeg valgte meg ut disse 4 bøkene:

Et hav av valmuer : Amitav Ghosh (anmeldelsen snart i avisa)
Balansekunst : Rohinton Mistry
Det uendelige kjærlighetens historie : Carl-Johan Vallgren
Fremmedordbok for kjærester : Xiaolu Guo (Anmeldelse av boka her på bloggen)

I morgen skal jeg gjøre ferdig to av anmeldelsene som har ligget litt for lenge på pcen min i påvente at at den store inspirasjonen skulle dukke opp. (Siden den ikke ser ut til å komme, må jeg nok tvinge den frem, det bruker å hjelpe)

Holder på å lese den siste til Anna Gavalda. Er bare kommet til side 170, og her går det tregt.....Har jo skjønt at den skal bli bedre, men egentlig tror jeg at hun mister mange lesere på en slik kjedelig start.

Har masse bøker jeg har lyst til å lese nå; Gert Nygårdshaug står øverst på lista mi. Og bokanmeldelsene har jeg jo egentlig ganske mange av nå, så det er kanskje på tide å hive seg over litteratur som ikke er helt fersk.

Kommentarer

  1. Hei, fin blogg du har. Jeg liker å lese hva andre syns om ulike bøker. Hva syns du om Jørgen Nordheims Adjutanten? Jeg like veldig godt Ingen er så trygg i fare som kom for en del år siden.

    SvarSlett
  2. Tusen takk Mettemor :-)

    Jeg har knapt rukket å åpne Adjutanten, men skal blogge om den så snart den er ferdig lest. Husker at den fikk kjempegode kritikker, så jeg gleder meg. Har ikke lest noe av Jørgen Nordheim før, så det skal bli spennende. Ser at du bor i Trondheim. Flott by!!!! Skal følge med på bloggen din, morsomt med nye bekjentskaper i bloggverdenen :-)

    SvarSlett
  3. Gøy gøy. Du, de fire bøkene - er det bøker du veldig anbefaler?

    SvarSlett
  4. Har forresten hørt mange si at den siste fra Gavalda er mye kjedeligere enn aleineboka. Jeg tror jeg skal stå over den.

    SvarSlett
  5. Hei Knirk :-) Av de fire bøkene er det balansekunst som er den helt store. Den er en av de beste bøkene jeg har lest. Den har alt! Absolutt! Den er nesten 800 sider, men det er for lite............ En stor leseopplevelse! Hvis du leser den har jeg veldig lyst til å høre hva du mener, selv om jeg er ganske sikker på at du vil elske boka. Og når det gjelder Gavalda; 170 sider er enda status. Klarer liksom ikke å komme igang med boka igjen. Men jeg må jo lese den, for jeg skal anmelde den :-)

    SvarSlett
  6. Høres ut som om du hadde en fin bokdag! Det å snakke foran mange mennesker syns jeg faktisk er bedre enn å snakke for noen få. Det blir plutselig litt mindre personlig og det er lettere å ta på seg en rolle (hvis du skjønner hva jeg mener?). Jeg skal faktisk holde bokmøte i Tromsø til høsten - langt fra Alta, jeg vet...
    Balansekunst er typisk en av de bøkene som blir stående i hylla. Den er så massiv at jeg innser at det blir et stor prosjekt. Den står der sammen med Vi, de druknede av Carsten Jensen. Jeg vet at begge bøkene sannsynligvis er typisk sånne som har potesial til å bli favorittbøker.
    Vallgren er dog en av mine favoritter - for en kjærlighetshistorie!

    SvarSlett
  7. OG: av de du har planer om å lese... Jeg ville prioritert vekk Grisham og Hildebrand. Les heller Alan Drew: Det som er på jorden - stor fortelling! Scarlet Thomas: Herr Y´s endelikt er også en interessant bok...

    SvarSlett
  8. Takk for tipset bokdama. Skal se nøyere på anmelderlista mi og fjerne noen. Og kanskje sette inn noen nye. Alan Drew har jeg aldri hørt om. Men skal sjekke det ut!Tromsø er bare en 25 minutters flytur unna :-) Eller 40 mil langs landeveien, ikke så veldig mye for oss her oppe i nord. Før var det helt vanlig at vi kjørte til Tromsø på helgetur, det er jeg helt slutta med!!!

    SvarSlett
  9. Og gratulerer med bookcrossing-sone i Alta :-) Hører rykter om at den er fin og det inspirerer oss til å jobbe for egen sone her i Hammerfest også! Hurra!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.