Gå til hovedinnhold

Kathleen Winter : Annabel, Oktober forlag, 379 sider



Troverdig om identitet og ensomhet - Publisert i Altaposten 14. februar 2012



Annabel er Kathleen Winters (f.1960) debutroman som ble nominert til flere store litterære priser i Canada.

I 1968 blir et barn født i den lille landsbyen Croydon Harbour på sørøstkysten av Labrador på Newfoundland. Thomasina, jordmora oppdager at barnet er hermafroditt, det betyr at barnet er født med både kvinnelige og mannlige kjønnsorganer. Den lille familien ønsker at dette skal være hemmelig, og i mange år blir det noe bare foreldrene og Thomasina kjenner til. Om barnet skal oppdras som gutt eller jente er en beslutning foreldrene må ta, og selv om moren ønsker at barnet skal oppdras som jente er det faren som får det siste ordet, og han bestemmer at barnet skal være en gutt. De døper ham Wayne og faren tror at han nå skal få den sønnen han alltid har lengtet etter. Den sønnen som vil like å tilbringe måneder sammen med han i fangsthytta i skogen.
Som barn liker Wayne både typiske jente og gutteting, men faren er redd sønnens feminine sider og reagerer med bryskhet og kulde når sønnen ikke oppfører seg slik det forventes av ham. Det er direkte vondt å lese om hvordan faren fryser ut sønnen og overser ham, og får gutten til å føle seg mislykket.

Noe av det vakreste Wayne vet om er synkronsvømming og han elsker de nydelige draktene pyntet med paljetter og gull som kvinnene bruker. Wayne bestiller en slik drakt og gjemmer den under senga. Han blir en outsider i det lille samfunnet, og moren sliter med skyldfølelse og sorg over å ikke bli kjent med den datteren hun vet hun har i Wayne.
Det er først når Thomasina kommer tilbake etter mange år på reise at Wayne får vite sannheten om seg selv.
Vi følger den lille familien helt til Wayne er voksen og kan ta den store avgjørelsen. Skal han fortsette som mann, skal han bli kvinne, eller er det mulig å være begge deler?
I denne romanen finnes det flere parallelle historier om ensomhet og hemmeligheter og selvfølgelig om identitet. Lettlest er den ikke, men den har mye poesi og vakre stemninger i seg, selv om enkelte ting er direkte grusomme. Og akkurat det er noe av styrken i boka. Kathleen Winter skriver så nært og så direkte at det føles som om Wayne og familien hans finnes, og at dette bare er fiksjon virker merkelig.

Terningkast 5

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…

Hild Haaheim : Nordnorsk julesalme : Orkana – 198 sider

Publisert i Altaposten 20. april 2016

Sterkt og aldeles nydelig
Forfatter Hild Haaheim var totalt uforberedt på sin egen reaksjon da koret hun nylig var begynt i skulle øve på Nordnorsk julesalme. Hun kjente at hun ble trang i halsen og at det svei bak øyenlokkene, og selv etter mange øvinger og gjennomganger av ulike artisters versjoner var det vanskelig for henne å komme gjennom sangen uten skjelvende stemme. Plutselig skjønte hun at det var minnet om mormora og hennes historie som blandet seg med sentimentaliteten og slitet i sangen. Og med dette som utgangspunkt tar Haaheim leserne med på en imponerende velskrevet tidsreise der vi blir kjent med hennes forfedre. Vi starter på Ekkerøy midt på 1880- tallet og følger familien hennes på både moren og farens side helt frem til våre dager.
Jeg har lest store deler av romanen høyt – til den eller de som var i nærheten, jeg har ledd, grått og blitt kraftig berørt. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært så imponert over en debutant, og je…