Gå til hovedinnhold

Kirsten Hammann : Se på meg : Gyldendal, 450 sider




Skarpe observasjoner om tapte drømmer - Publisert i Altaposten 6. juni 2012

Den danske forfatteren Kirsten Hammann beskriver på lettbent vis situasjoner, dialoger og observasjoner  – og nesten alltid handler det om drømmene som brast.

Romanen har to hovedpersoner og vi blir først introdusert for Julie som
trodde hun hadde funnet den store kjærligheten i Casper. De var forlovet, og Julie ønsket seg barn og et lite hus i utkanten av København. Casper var ikke helt sikker, ja, han var faktisk så usikker at han en dag kom hjem og fortalte Julie at han var ulykkelig, og at han skulle reise til Goa i India for å tenke over forholdet deres. Casper reiser til India og hjemme i København er Julie besatt av tanken på Casper. Alt hun gjør med seg selv og kroppen sin er for å se lekrest mulig ut når han kommer tilbake:

”Det er så mye Julie må huske å gjøre hver dag. I tillegg til å dusje og ta ansiktsrens og smøre på salver og kremer og sminke seg, må hun spise seks hundre gram frukt og grønt og trene tretti minutter. Hun må onanere for å holde sin glød ved like, og det kan ta alt mellom fem minutter og en halv time, en ren plage av og til, hvis hun er blottet for lyst og fantasi.”

Selv om Julie er ganske overbevist om at Casper kommer tilbake, må hun likevel gjøre noen praktiske endringer mens hun venter på ham. Leiligheten hun og Casper leier midt i København er så kostbar at hun ikke klarer å betale avdragene alene. Hun bestemmer seg for å leie ut et rom. Inn flytter den lite kjente, med likevel utgitte forfatter Sune. Drømmen hans er å skrive den beste danske romanen ever, men foreløpig jobber han på bensinstasjon og er misunnelig på andre som lykkes. Hans romaner er det nesten ingen som har hørt om, og han skjønner at han er nødt til å forandre livssituasjonen sin hvis han skal klare å skrive en virkelig god roman. Sune sier opp jobben, selger sin egen leilighet for å få penger til å leve for og flytter på hybelen som Julie leier ut.

Det viser seg snart at Sune ikke klarer å skrive selv om han ikke har annet han må gjøre. Han kaster bort tiden på alt annet og blir desperat. Han klarer å snakke seg selv inn i en situasjon der han mener det er akseptabelt å overvåke Julie. Alt for kunsten er begrunnelsen. Han kjøper en kosebamse med et innebygget spionkamera  som han gir i gave til sin husvert, og da blir det plutselig fart på sakene.

Hammann tar opp dagligdagse utfordringer og kjente situasjoner på en frekk og utfordrende måte. Teksten kan tolkes på mange måter, og boka har ført til store diskusjoner i Danmark. Enkelte kritikere har hevdet at Hammann ikke har levert annet enn ordinær chic lit, mens andre mener at denne boka viser at Hammann er en forfatter av ypperste klasse.

Her er det masse sex, masse dialog, masse moralske dilemmaer og en åpen slutt. Jeg er mest enig i dem som hyller Hammann. Jeg mener hun har skrevet en morsom, lettlest og god bok som jeg anbefaler!

Terningkast 5


Kommentarer

  1. Flott skrevet, fikk jo lyst å lese boken med en gang:) Takk for boktips! Boken er notert ned:) Ha en flott dag!:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, og boka er god så det er bare å hive seg rundt :-)

    SvarSlett
  3. Jeg mener at jeg så et intervju med henne på Bokprogrammet for en stund siden. Takk for at du minnet meg på boken som jeg har veldig lyst til å lese!

    SvarSlett
  4. Bokofilia: Værsågod, blir spennende å se om du liker den like godt som jeg gjorde.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.