Gå til hovedinnhold

Maria Semple : Hvor ble du av, Bernadette : Bastion forlag, 343 sider



 Gå ikke glipp av denne!

Den genierklærte arkitekten Bernadette, hennes mann  Elgie – som også er genierklært, hans TED-talk er den fjerde mest sette TED-talken noensinne, samt den femten år gamle datteren Bee som overgår det fremragende både faglig og sosialt er hovedpersonene i denne svært vellykkede boka.

Bernadette lider av sosial angst, blant annet, og har derfor outsourset de fleste daglige gjøremål til en personlig assistent som sitter i India. Denne personlige assistenten bestiller restaurantbord, klær, legetimer, og tar seg av det meste for familien. Ingenting av dette vet Elgie, opptatt som han er av jobben på Microsoft.

Bee har et ønske om å reise til Antarktis, og når både Bernadette og Elgie sier ja og lover at det skal bli familietur begynner en kaotisk snøball å rulle.

Fortellergrepet er sjarmerende, og passer veldig godt til innholdet. Boka starter med et brev fra skolen der karakterene til Bee blir kommentert. Så kommer jeg-fortelleren inn, det er Bee selv. Deretter følger litt e-postutveksling mellom Bernadette og den personlige assistenten i India før vi blir servert et brev fra foreldreforeningen fra skolen til Bee. Og alle får komme med sin versjon av saken, og brev blir sendt, e-poster blir utvekslet og ting skjer.

Hvor ble du av, Bernadette er en slukebok som jeg gleder meg til å anbefale til lånerne på biblioteket. Jeg tror den kommer til å bli lest og elsket av både kvinner og menn.

Jeg har allerede lyst til å lese den igjen.

Anbefales!

Kommentarer

  1. Denne har jeg nettopp lest og skrevet om! Jeg er vel stort sett enig med deg, en morsom bok var det, selv om jeg ikke var helt superfornøyd med slutten. Men kjekt med morsomme bøker som har litt alvor i bunn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Var innom og leste omtalen din. Tror det er vanskelig å ikke like denne - og jeg likte slutten godt.

      Slett
    2. Jeg så det! Tror jeg hengte meg litt for mye opp i en liten detalj som jeg hadde forventet å finne ut av på slutten men så fikk jeg ikke det. Men det er ikke alltid man får det helt som man vil det var overhodet ikke noe i veien med boken for den koste jeg meg med! Nå er det bare å vente på filmen!

      Slett
  2. Jaja, det er vel bare å bestille da -)

    (, altså jeg har allerede vært inne på amazon og neste-bestilt etter du snakket så varmt om den på festival, MEN så var jeg dum og leste ener.-reviewsen der det blant annet stod at hele greia ikke var troverdig fordi Bernadettes oppførsel hadde vært eksentrisk hele livet - og også mye verre enn det som i boka får mann/folk til å ta affære.
    Hva synes du om det?, er det overkommelig?)

    SvarSlett
    Svar
    1. Troverdig og troverdig, tja, altså mannen er jo toppleder i microsoft, nesten aldri hjemme - og hele tiden med hodet opptatt av nye ideer, og Bernadette har sine grunner. Det blir tross alt en gradvis forverring av oppførselen til Bernadette, hun snur ikke på sekundet, så jeg tenker at det er helt innafor.

      Slett
    2. Til tross for at jeg (egentlig) er overbevist, spør jeg, for syns skyld, tenkte du på det underveis, at hmmm troverdig innenfor boka univers? Innafor? Eller var alt bare moro og kos?

      Slett
    3. Tenkte ikke så mye underveis - det var mest kos - boka er underholdende! Men troverdig innenfor bokas univers syns jeg absolutt den var.

      Slett
  3. Jeg tror dette blir en sommerbok. Har ikke planer om å kjøpe meg noen ny bok nå, men denne frister litt for mye etter alle de fine omtalene som jeg ser overalt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Perfekt valg for deilige sommerdager Gro :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam