Gå til hovedinnhold

En liten skatt av en Flammesingel


Joe Brainard : Liv og død - 21 sider med tekst

Det er så fint med overraskelser. I dag fikk jeg en gledelig en. Og det var denne lille flammesingelen. Boka kom like før jul i posten. Den ble puttet sammen med de andre singlene, de jeg skal lese EN VAKKER dag. I dag er jo en vakker dag, så jeg ble fristet til å ta den frem. Og så ble jeg så glad. For jeg har aldri hørt om Joe Brainard, og så kjente jeg at jeg likte han så godt. 

Joe Brainard ble født i Salem, Arkansas i 1941. Han døde i 1994. Av Aids. Joe Brainard var kunstner i hele sin sjel og hele sitt vesen. Han var produktiv i ulike sjangre - han malte, sydde kostymer, skrev dikt, lagde kollasjer og masse annet. Han ga vekk alt han hadde av penger, ville aldri låne bort en doller,  men vennene hans fikk alt han eide. Terje Thorsen har skrevet forordet til den lille diktsamlinga Liv og død, som forøvring er nydelig oversatt av Nils-Øivind Haagensen.

Terje Thorsen skriver : Joe Brainard turte det som så mange poeter frykter: å være banal, men ikke bare banal, på den andre vektskåla lå åpenbaringene. 



Frykt

Et god liv bør ikke inneholde frykt.

Når dét er sagt, det er dumt å late som om du ikke er redd for det du er redd for.

Det er ikke lurt å undertrykke frykt.

Det beste løsningen er å overgi seg til frykten, for så å overvinne den.

Du forstår ingenting på lang avstand. Og ingenting, det sier seg selv, er forstått før det er forstått. 

Det er først når du ikke frykter løva, men frykten for å frykte den, at frykten kan overvinnes.

Jeg er helt håpløs på disse tinga.


Joe Brainard


Kommentarer

  1. Det var et dikt med mye mening, gode tanker og en forståelse av selve frykten. Det var fint!

    SvarSlett
  2. astridterese : Ja, det kan se ut som om Joe visste hva han diktet om :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Vigdis Hjorth - resirkuleringens dronning!

Klassisk fortrengning?
Sist uke ble det kjent at Vigdis Hjorth fikk Bokhandlerprisen for Arv og Miljø, en bok som Vigdis Hjorth de siste tjue årene har skrevet mange versjoner av, med litt endring i kronologi og navn på persongalleri, men jeg vil hevde at rundt halvparten av Arv og Miljø finner du i Tredje person entall fra 2008, Hva er det med mor fra 2000 og med Hånden på hjertet fra 1989. Arv og miljø skiller seg ut fra Tredje person entall med at hovedpersonen sier høyt at det er begått overgrep, i de andre bøkene er dette mer vagt. Jeg gratulerer Vigdis Hjorth med prisen, hun skriver som alltid godt, men jeg la merke til at hun i anledning prisutdelingen igjen insisterer på at hun ikke skriver selvbiografisk og ikke forstår hvorfor noen kan tro noe slikt. Jeg finner det mer enn merkelig at Vigdis Hjorth ikke skjønner hvorfor noen ikke klarer å lese mange av bøkene hennes uten å lese selvbiografisk. Kunnskapen vi har om forfatteren Vigdis Hjorth har vi jo fra henne selv. Hun har i…

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…