Gå til hovedinnhold

Å lese mye - men likevel ikke få med seg det viktigste

                                            Fymat for oss med lavt stoffskifte.

Har hatt lavt stoffskifte i mange år, og spiser stoffskiftemedisinen Levaxin. De siste årene har jeg stadig måttet øke dosen, og nå har jeg doblet doseringen på ett år. Det jeg også har gjort er å spise veldig sunt. De siste 10 årene har jeg drukket soyamelk, byttet ut potetene med brokkoli og blomkål,  jeg har knasket mandler og kål og sunne saker og holdt meg til 1500 kalorier og likevel ikke blitt tynnere. Og så har jeg trent. Og så har jeg vært hos legen og klagd på at jeg ikke blir tynn, selv om jeg gjør alt riktig. Og så har han sagt; men se på foreldrene dine; er de tynne? Og nei, de er jo ikke akkurat sylfider, men likevel. Og så har jeg gått hjem, trent mer, spist brokkoli og blomkål og kål og drukket soyamelk og det siste året har jeg byttet ut frokosten min med en herbalifeshake.

For noen uker siden, helt tilfeldig oppdaget jeg at soyaprodukter er helt FYFY når man har lavt stoffskifte. Man skal ikke spise soyaprodukter når man har lavt stoffskifte. Jeg har klippet ut svar fra nettdoktoren.no 


"Soya kan ha en del helsemessige fordeler, men dette stemmer ikke for dem som har lavt stoffskifte eller hypotyreose. Soya inneholder stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner, såkalte goitrogener. En måte dette skjer på er at planteøstrogenene (isoflavonene) i soya hemmer et enzym (TPO) som er involvert i dannelsen av skjoldkjertelhormonene T3 og T4. Det vil si at disse planteøstrogenene undertrykker dannelsen av egenproduksjon av skjoldkjertelhormoner. Derfor er det ugunstig for dem som har lavt stoffskifte å spise soyaprodukter."

Så leste jeg på innholdet i herbalifeshaken - der var hovedingrediensen soyapulver. Altså ikke så rart at jeg har måtte doble medisindosen det siste året. Jeg har spist soya og drukket soya. Men det var ikke nok med det.

Jeg oppdaget at også blomkål, brokkoli, pærer, alt av kål, mandler, peanøtter, sitronmelisse og masse annet godt - også var fyfy. Helsekostopplysningen kan fortelle om dette.

Det vil si at nesten alt jeg har spist de siste årene har vært feil. Sunt med likevel feil. Jeg var i sjokk i en hel time etter at jeg leste det her, og jeg brukte flere dager på å tømme huset for soyaprodukter og sennepsfrø.                                                                                            




Og sitronmelisse som jeg elsker og bruker til "alt" er svært uheldig for oss som har lavt stoffskifte. Så nå har jeg kastet den og kjøkkenvinduet får være uten grønt.

Nå har jeg vist til to nettsider der informasjonen skulle være grei - lege og bransjerådet for naturkost. Det finnes mange helsekostblogger som støtter dette. Jeg skulle bare ønske jeg oppdaget det for 10 år siden.

Kommentarer

  1. Dette var ukjent for meg gitt. Har også hatt litt lavt stoffskifte og gått på Levazin med har slutta med det. Har nå verdier som jeg må passe på, dvs fare for lavt stoffskifte igjen. Spiser mye broccoli og blomkål, bl.a. Elsker det... Må visst lese meg opp her og teste det ut, gitt. Takk skal du ha.:)

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner følelsen din av å ha gjort ting feil i "alle år". Håper du nå finner en ny måte å spise på, og at kroppen din reagerer som du vil på det nye kostholdet. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Oi...det hørtes ikke greit ut. Håper du finner en ny måte å spise på og som gjør kroppen din godt. Lykke til!

    SvarSlett
  4. Uffda! Det er ikke lett å følge med hva som er rett og galt for kroppen vår. Har ernæringsbakgrunn og har trodd jeg visste mye, men det er alltids noen som vet noe nytt og mer. Jeg er heldig som slipper å ta alle disse hensyna. Er dessuten blitt så gammel at jeg gjør hva jeg vil! (Men må innrømme at jeg passer på mannen min, med både diabetes og hjerte-karproblemer.) Ha en fin kveld, uansett!

    SvarSlett
  5. Jeg drakk soyamelk en periode i smoothie, men sluttet med det da jeg opplevde at det klusset med hormonene i kroppen.

    SvarSlett
  6. Skummelt!
    , og det verste er å tro man gjør det beste for seg og kroppen, forsaker og trisker med dietten, også gjør man bare ting verre.
    Du får skifte til rismelk, hvis det er akseptabelt, det funker til det meste, uten å drikke.
    (kjenner dog flere som gir det til barna sine isteden for kumelk)

    SvarSlett
  7. Bedre seint enn aldri! Så flott at du kom over denne informasjonen på egenhånd da! - Og skremmende at våre "vanlige" leger ikke har kontrollen på dette!

    SvarSlett
  8. Tusen takk for hyggelige og støttende kommentarer. Var litt i bedaring som vi sier i Finnmark, om jeg skulle legge ut denne bloggposten, men så fant jeg ut at det skulle jeg.

    SvarSlett
  9. Hmm.. Dette var nyttig! Jeg har samme problem og bruker samme medisin. Og jeg som er så glad i brokkoli og blomkål. Nå blir jeg jo nødt til å ta hensyn til det også. Neste gang jeg er hos legen skal jeg jammen informere han om dette!

    SvarSlett
  10. Kjære Solgunn!
    Fy søren, hvor flink du har vært!! Det krever litt av en vilje! Jeg heier på deg, og ditt nye kosthold! tvi ti:-) klem fra Vanja

    SvarSlett
  11. Jeg har oppfattet det slik at fermentering av grønnsaker (og Soya) øker holdbarheten og _nøytraliserer_ Goitrogener.

    Kanskje en god grunn til å begynne å lage Sauerkraut? Da får du visst massevis av god Probiotics samtidig.

    SvarSlett
  12. Kan spise brokkoli, blomkål mv når de er forvellet/varmebehandlet - men fortsatt ikke i store mengder, ved Hypothyreose. Men soya bør unngås uansett om en bruker Levaxin, Erfa eller Armour - har jeg fått en oppfatning av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott at du har skjønt det (Y) :)
      Enig med ovenfornevnte. Man kan spise de "goite" helt rå vel og merke hvis man IKKE har en kjertel i funksjon og erstatter dette med stoffskiftehormoner utenfra, det gjør jeg da min er skikkelig herpa som følge av Anti-TPO og ble bekreftet via ultralyd for leeenge siden :)
      Har man en kjertel i funksjon der det er håp om å få denne til å fungere normalt igjen en "vakker dag" så ligg unna disse og i allefall Soya...
      Fins også mange medisiner som kræsjer med stoffskiftet tilmed.


      Lykke til videre :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.