Gå til hovedinnhold

Else Barratt-Due : På scenen i ditt eget liv : Cappelen Damm, 153 sider. Bok tre i kvinne/mann prosjektet 2013





Else Barratt-Due er cand-philol med hovedfag i teatervitenskap og en master i teaterregi. Hun har masse erfaring, både fra NRK som instruktør, dramaturg, produsent og prosjektleder og som dramapedagog, universitets – og høyskolelektor.

I denne boka øser hun av sin erfaring og gir hjelp til deg som skal presentere og prestere foran et publikum. Om det er brukere på biblioteket, elever, kollegaer eller andre -  målet med boka å gi leseren hjelp til å sette sitt eget fingeravtrykk på det som skal presenteres

Dette er bok tre i mitt 2013 prosjekt, der jeg leser sakprosa og noterer ned navn og kjønn, og så teller jeg etterpå.


Bok 2 var Bli best med mental  trening av Erik Bertrand Larsen. Boka lånte jeg på biblioteket og jeg rakk ikke å bli ferdig å lese før lånetiden var gått ut, og med lang kø på boka bestemte jeg meg for å levere den inn. Men jeg leste halvparten av boka – del 1 og der ble resultatet dette: Kvinner : 5, menn :76. 

Boka handler om hvordan man skal beherske å stå på scenen/fremføre et budskap og det gis eksempler på teknikker, situasjoner og det blir gitt gode råd.

”En god forberedelse har som regel mye å si for en god gjennomføring”.

Når du skal legge frem et budskap trenger du å forberede deg på hva du skal si og hvordan du skal si det.

Christoper Booker mener at det kun finnes syv plot i verden og disse plotene er:

-      - å overvinne monsteret
-     -  fra fattig til rik
-       -på leting
-      - reisen og tilbakekomsten
-       -komedie
-       -tragedie
-       -gjenfødelse

En presentasjon er en fortelling.

Betydning av vårt eget perspektiv:

Vi legger merke til og knytter oss til det som gir en resonans i forhold til egne erfaringer”.

Veldig viktig at du gir publikum et innblikk i hva som kommer til å skje i løpet av presentasjonen.

Hvordan man fremstår fysisk, har mye å si for hvordan du blir lyttet til.” – side 55

Så presenteres noen teknikker og øvelser som handler om å bli kjent med egen pust.

-       Stemmen er selvfølgelig et viktig formidlingsverktøy og stemmer avslører det meste. Publikum leser stemmen din og leser DEG!

Som formidlere må vi tørre å gi av oss selv. Vi må vise følelser og engasjement!

Vi ”lekker” og viser frem alt i en formidlingssituasjon, selv om vi ikke er klar over det.
Fysisk form, stemme, kroppsspråk, ansiktsuttrykk – blir tolket av andre.

Hele tiden og som formidlere må vi være oppmerksom på dette. En maske kan være statustappende, og vi bør være oppmerksom på hvor krevende det er å ha kontroll på egen maske.

-       Hva mister vi hvis vi mister masken?
-       Hvordan lære seg å styre masken?

 Forfatteren viser oss hvordan vi kan lære oss å styre maskene.

Innstillingen vi har til oss selv er viktig. Vi må bestemme oss for at det vi sier er viktig. At vi har en rett til å si det vi sier og at publikum er her frivillig.


Menn:

Ibsen
Christopher Booker
Jerzy Grotowski
Aristoteles
Bertolt Brecht
Lajos Egri
Peter Slade
Erik Lerdahl
Jostein Gripstad
Anders Johansen
Roy Jacobsen
Carl Gustav Jung
Paul Moxnes
Desmond Morris
Martin Buber
Morten Emil Berg
Erving Goffman
Karl Ove Knausgård
Konstantin Stanislavsky
Thor Hegerdahl
Ove Solum
Helge Andersen


Kvinner:

Sissel Lie
Uta Hagen
Virginia Satir
Maru Bjørkeng
Anita Husum Nilsen

Og resultatet her blir:

Menn: 22
Kvinner : 5

Bedre kjønnsfordeling enn i de to første bøkene, men likevel skuffende.

Hva syns jeg om boka da? Ja, og tja. Det vil si at boka er full av nyttig informasjon og teknikker, men den er nok beregnet for mennesker som ikke har stått foran publikum før, eller for de som sliter i slike situasjoner. Og siden jeg elsker å stå på en scene og snakke om litteratur traff boka dårlig. 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.