Gå til hovedinnhold

Kanontur og vårvinterfest på Nedre Mollisjok

Jeg har vært på en veldig spesiell tur, selv for meg som er ekte finnmarking. For noen uker siden så jeg at Nedre Mollisjok fjellstue skulle arrangere en stor fest der det beste heavyjoikbandet i verden - Intrigue skulle spille. Før du leser videre, må du nesten høre denne låta - det tar ca. 2 minutt og når du har hørt den skjønner du kanskje at jeg bestilte billetter med en gang?



Nedre Mollisjok fjellstue ligger midt på Finnmarksvidda. På vinteren kan man kjøre skuter dit, og da er det 7 mil fra Alta.. Vi kjørte skuter fra Detsika, og da fikk vi 14 mil på skuter, tur/retur. Det var regn og dårlig vær da vi startet, men målet var en fantastisk opplevelse midt på vidda, så humøret var på topp.

                                  Starten i Alta - godt kledd, med skuterdress og luhkka.
                                Vi hadde en skuter og jeg var passasjer; altså tid for en slurk rødvin :-)

                                Bare en vei - likevel stoppskilt? Joda, det er stoppskilt for skutere.
                                Skuterløypa krysser veien, og derfor - Stopp!
                                Her er det snøskuterløype - kult skilt?

Vet du hva en gompi er? Er du fra Finnmark vet du selvfølgelig hva det er, men er du en typisk søring som ikke har vært nord for Trondheim, er sannsynligheten stor for at du ikke vet svaret på spørsmålet.

En gompi er en hytte på ski. I Finnmark er det masse gompier, og de blir fraktet inn på fjellet med skutere. På turen inn mot Nedre Mollisjok fikk jeg for første gang se hvordan flyttinga foregikk, og akkurat denne gompien ble flyttet med hjelp av to skutere.
     

                               Ser du de stramme tauene som er festet i skiene på skuteren? To
                               skutere trekker denne gompien sammen.
                             
                        
                                3 mil igjen - regn og grått, men humøret på topp.
                             
En fjellvåk fløy sammen med oss de siste kilometrene til fjellstua.

                                Noen kom med helikopter - 7 minutt tok det fra Jergul.
               
                                Enkelte hadde VIP-billetter, og kunne glede seg over innedo, varm
                                seng og bidos.

                                Scenen var en lavvo.
           
                                Doen for de som ikke hadde kjøpt VIP-billetter.

                                Andre siden av elva - lavvoer og skutere og ganske mye overvann.

                               Johan Anders Bær joiket, både vanlig joik og strupejok - veldig fint
                               og veldig spesielt.

                                To humørfylte og vakre kvinner. Takk for en hyggelig kveld!
                       
                                                Trubaduren Max Mackhe - han vil jeg høre mer av!
                                         

                                Lyst på en tur med rein og slede? I pausen mellom musikkinnslagene
                                fikk alle tilbudet. 

                                Reinpolitiet var på plass - de hadde kontrollert over hundre skuterførere,
                                alle var edru, alle brukte hjelm og vi var alle fornøyd med det.
   
                        


 Det snødde tett, men Intrigue med vokalist Kai Somby ga alt på scenen og stemninga var høy. Det var en imponerende konsert, og jeg er spesielt imponert over måten Somby klarte å få kontakt med publikum på. Fra første gitarriff var det alljoik - og det i snøstorm! Jeg ble plutselig blodfan! Og lurer på om jeg ikke skal reise rundt på alle konserter de har i Finnmark.
                           






Det var en perfekt kveld på alle måter. Alle jeg traff var i godt humør, og til og med under frokosten var det god stemning. Alle var fornøyd med konserten og høydepunktet var Intrigue.





Jeg skal tilbake neste år hvis det blir gode artister. Tenk hvis Mari Boine kunne hatt konsert der? For en  opplevelse det også kunne blitt. 


Kommentarer

  1. herlighet så festlig det ser ut :) flotte bilder :)
    er selv fan av intrigue !

    SvarSlett
  2. Takk - ja det var festlig :-)

    SvarSlett
  3. Dette er jo like eksotisk som om jeg skulle ha reist til andre siden av jordkloden omtrent - ser helt vilt ut! Og veldig veldig gøy! Gompi! Den var ny!

    SvarSlett
  4. Hadde aldri hørt om heavyjoik så jeg bare måtte klikke på. Stilig musikk, og utrolig gøye bilder fra festen :)

    SvarSlett
  5. Knirk; Supervilt var det :-) og veldig eksotisk

    Tine: Ja, så fint at du hørte og likte :-) Og toppers fest :-)

    SvarSlett
  6. Du lever i en alternativ virkelighet, gompier, heavyjoik og reinpoliti, må være et paradis for allergikere. Hadde det vært mars bestandig og ikke så mørkt tror jeg absolutt viddelivet hadde vært for meg. Veldig imponert over den fikse pyntingen i varmedress - en slags Ragdekamuflering, blir straks mer presentabelt og festlig med varmekjole over.

    SvarSlett
  7. Ingalill : Alternativ virkeliget = Finnmark :-) Du, jeg har hørt at Luhkka blir kalt for varmekjole før - kreativt :-) Her oppe har "alle" Luhkkaer - og no skal jeg begynne å kalle det for varmekjolen min - hehe.

    SvarSlett
  8. Festivalen Æ Å er annenhvert år, men da: Kom, kom! Og gjerne før det også, selvsagt. Si fra, finner gjerne på noe sammen med deg. Men du har gjort noe enda mer spennede ser jeg. Jeg tror JEG må komme meg nordover også. du sa noe vedr flypriser. Ikke veldig billig. Men tror jeg skal prioritere eget land og besøke kjente framover, det er kjekt å treffe folk det blir lenge mellom hver gang en ser.

    SvarSlett
  9. Mettemor: Ja, ta turen nordover :-) Her er det eventyr i fleng :-)

    SvarSlett
  10. Jeg angrer veldig på at jeg ikke dro på dette arrangementet!!! Enig; Mari Boine hadde vært supert :-)

    SvarSlett
  11. Karin : Du skulle ha kommet! Men neste år er du på plass? Vi kan ønske oss Mari Boine, og kanskje ønsket går i oppfyllelse?

    SvarSlett
  12. Karin: Ja, og så Intrigue igjen da :-) De var fantastisk og for en stemning!

    SvarSlett
  13. Kjempestilig bildefortelling! Det var nesten som å få være med :-)

    SvarSlett
  14. astridterese: Takk for det :-) Fin tur :-)

    SvarSlett
  15. For en helt fantastisk tur! Og for en helt fantastisk skildring! Jeg opplevde at jeg var tilstede sammen med dere. En stor opplevelse.

    SvarSlett
  16. Gerdh: Takk sjøl :-) Sånne tilbakemeldinger er jo gull :-)

    SvarSlett
  17. For en stilig musikk!! Takk for en eksotisk og annerledes bildereise:-) klemfra Vanja

    SvarSlett
  18. Så artig!
    Håper dette blir et fast arrangement!
    Jeg vil høre Mari Boine der oppe! Og Max igjen :)
    Anni

    SvarSlett
  19. Vanja og Anni : Så hyggelig med kjentfolk som er innom :-) Sleng dokker gjerne med til neste år :-)

    SvarSlett
  20. har du innvendige bilder av gompien?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nei, dessverre, var ikke inni :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam