Gå til hovedinnhold

Hva har Nore, Ragde og Guillou til felles?

Sikkert masse er svaret på overskiften, men grunnen til at de er nevnt sammen akkurat her er at jeg har hørt lydbøker av disse tre, og har tenkt å skrive litt om alle i en, håper jeg, ikke så rotete bloggpost!




Jan Guillou : Dandy - Lydbok, 12 timer og 15 minutt

Tidlig i høst hørte jeg Brobyggerne, den første boka i den planlagte trilogien om tre brødre fra Osterøy. Brobyggerne handlet for det meste om to brødre, og i Dandy får vi vite hva som skjedde med den tredje broren som dro fra Dresden sammen med kjæresten Lord Albert Manningham. De reiser til slottet Manningham der Albert har arvet lordtittelen etter sin far.

Vi blir kjent med den frigjorte Bloomsburykretsen og kunstmiljøet i London rundt i begynnelsen av 1900-tallet.

Jeg lot meg villig undeholde, men likte Brobyggerne bedre. Jeg gleder meg til bok 3!

Christoffer Staib leser som vanlig veldig godt!



Aslak Nore : En norsk spion - Lydbok, 11 timer og 20 minutt

Mitt første møte med Aslak Nore. Jeg er imponert! Dette var superspennende. Hovepersonen er Peter Wessel. Han jobber undercover for norsk etterretning i Afganistan. Peter har en kjærest hjemme i Norge, og så har han et godt øye til sin kvinnelige kollega. Han uttaler også at han liker kvinner med slør veldig godt, og at det er mer sexy med kvinner som dekker seg til enn kvinner som viser alt.

Aslak Nore har jobbet i flere av landene han skriver om i denne thrilleren og historien virker troverdig. Spenningen stiger jevnt og trutt og jeg har allerede anbefalt denne boka til mange lånere på bibliotket.

Axel Aubert leser bra!





Anne B. Ragde : En kald dag i helvete - Lydbok, 6 timer og 36 minutt

Denne boka avbrøt jeg i 2011. Det ble for rått og brutalt og jeg fikk helt stygga. Men, så sa den godeste Ingalill at denne måtte jeg høre, og hun konkluderte med at jeg hadde gitt meg for tidlig. Og det hadde du helt rett i Ingalill! For jeg likte boka.

Den handler om en kvinne som bor sammen med en ganske brutal mann. De bor langt mot nord, og mannen har mange polarhunder. Han kjører hundeløp, og han bryr seg kun om hundene. Men det var ikke helt riktig sagt, for han bryr seg ikke om hundene heller. Han steller dårlig med dem, skyter dem hvis de ikke er helt slik han forventer, og han lapper dem selv sammen etter slåsskamper, dyrlegeregniger er unødvendig. Kvinnen er ganske konstant kåt, og hun har så lyst på denne mannen hele tiden, hun klarer nesten ikke å prate, så heidundrende klar er hun - hele tiden. Mannen tar for seg når det passer, men han må ikke vite at hun har lyst, for da mister han lysta. .....hvis han ikke pusser pistoler - da kan han blir ganske så lysten han også.

Ja - jeg likte boka. Jeg har allerede vært og henta meg to nye ragdebøker på lyd - og gleder meg. Frøydis Armand leser så bra at det er helt RÅTT, kremt, kremt, og har du lest eller hørt boka så skjønner du dobbel/trippelbetydningen.

Kommentarer

  1. Jeg likte Brobyggere veldig godt, og har sett frem til å lese Dandy. Forsto ikke helt at det var nr. 2 som var kommet i butikken da jeg så Dandy, men nå skjønner jeg hvorfor den har fått den tittelen. Skal roe forventningene en smule, siden du mener nr. 1 var best :)

    SvarSlett
  2. Heisan, ser at du skriver "Christoffer Staib leser som vanlig veldig godt!". Betyr dette at han er en ofte benyttet innleser? Han leste nemlig boka "En Kule" av Tom Kristensen som jeg hørte ferdig idag, og jeg likte utrolig godt Staib på øret! Jeg har kun lyttet til 3 - TRE - lydbøker i hele mitt liv, og ble imponert over kvaliteten på alle tre innleserne, men Staib var i mine ører den beste av dem.

    SvarSlett
  3. Tine : Ja, nummer 1 var best, men Dandy var fin på sin måte, men en helt annen type bok og fortelling.

    KindleJoy: Det er så artig at du er blitt så glad i lydbøker! Og innleseren har jo nesten like mye å si som fortellingen, det finnes noen virkelig elendige! Staib er blant de bedre - har aldri skuffet!

    SvarSlett
  4. Gleder meg virkelig til å lese Nore.:) Har den i papir jeg da. Ragde sin bok leste jeg for mange år siden..husker det med polarhundene i hvertfall..

    SvarSlett
  5. Anita : Det med polarhundene er lettere å glemme enn sexen :-), det er nå min mening, men jeg vet jo ikke, om ti år kan det hende at det eneste jeg husker er polarhundene! Nore kan du glede deg til - han skriver god og spennende!

    SvarSlett
  6. Good, good.
    , og nå kan Ragde sende oss et julekort. FOR, jeg hadde aldri lest den hvis det ikke var for den første omtalen din - med link til artikkelen. Og du hadde ikke lest den på nytt (nå) hvis ikke jeg hadde vært masekjerring.

    Frøydis leser som en gudinne. Tviler på at jeg ville likt den like godt uten henne.

    Alle elsker Nore - så jeg må vel prøve en gang jeg også)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…

Hild Haaheim : Nordnorsk julesalme : Orkana – 198 sider

Publisert i Altaposten 20. april 2016

Sterkt og aldeles nydelig
Forfatter Hild Haaheim var totalt uforberedt på sin egen reaksjon da koret hun nylig var begynt i skulle øve på Nordnorsk julesalme. Hun kjente at hun ble trang i halsen og at det svei bak øyenlokkene, og selv etter mange øvinger og gjennomganger av ulike artisters versjoner var det vanskelig for henne å komme gjennom sangen uten skjelvende stemme. Plutselig skjønte hun at det var minnet om mormora og hennes historie som blandet seg med sentimentaliteten og slitet i sangen. Og med dette som utgangspunkt tar Haaheim leserne med på en imponerende velskrevet tidsreise der vi blir kjent med hennes forfedre. Vi starter på Ekkerøy midt på 1880- tallet og følger familien hennes på både moren og farens side helt frem til våre dager.
Jeg har lest store deler av romanen høyt – til den eller de som var i nærheten, jeg har ledd, grått og blitt kraftig berørt. Kan ikke huske at jeg noen gang har vært så imponert over en debutant, og je…

Mona Tau Isaksen : Rothuldra : Slektskrønike fra Tverrelvdalen : 399 sider

Publisert i Altaposten 23. mars 2017 


Dramatikk og begjær i Tverrelvdalen
Det er ikke hverdagskost at det kommer bøker der all handling er lagt til Tverrelvdalen og områdene rundt, så naturlig nok fikk jeg lyst til å lese denne boka. Mona Tau Isaksen jobber til daglig som lærer i naturfag og matematikk ved Alta videregående skole og med Rothuldra debuterer hun som forfatter.
Mesteparten av handlingen finner sted på slutten av 1800 – tallet og det er den vakre Jenne fra gården Bekkevoll som er hovedperson. Romanen starter i nåtid med en ung jente som finner et skrin som er gjemt i Isberget. I skrinet ligger en fortelling som Jenne har skrevet ned, og det er denne historien vi blir kjent med. Etterkommerne etter de som kom nordover for å jobbe i gruva i Kåfjord var staute og vakre mennesker, selv om enkelte ikke alltid klarte å oppføre seg skikkelig når spriten fikk overtaket. Jennes bestemor var samisk, og kjent for å ha egenskaper som sjaman, noe som kom godt med flere ganger. Det er en …