Gå til hovedinnhold

Erik Bertrand Larssen : Bli best med mental trening

Dette er bok to i mitt 2013 prosjekt, der jeg leser sakprosa og noterer ned navn og kjønn nevnt i boka. I bok 1 som var Litteraturkritikk av Erik Bjerck Hagen, kom kvinner veldig dårlig ut. Når boka var ferdig lest var stillingen slik: menn : 239, kvinner : 33. 

Men nå over til mentaltrener Erik Bertrand Larsen og hans bok:


Setningen; "Dere tåler mye mer enn dere tror", har vært og er viktig for forfatteren. Han skriver at mennesker som lykkes ofte har gjort  bevisste valg - de har utviklet gode vaner der folk flest har dålige vaner.

"Hvis du vil bli bedre, uansett i hva - må du ut av komfortsonen" - Erik Bertrand Larssen

Man må sette seg konkrete mål, og jobbe for det hver dag. Og så kan man sette livet sitt i perspektiv.

"Når han eller hun har fått det til, da kan jeg også klare det." - Side 48

Man lykkes hvis man klarer å styre tankene sine, og man bør ha som mål å alltid gjøre sitt beste.

Erik Bertrand Larssen mener at man kan tvinge seg selv til å tenke suksess, og til å tenke på gode ting man ønsker å oppnå, f.eks bedre helse, bedre jobb, og da arbeider man lettere og mer engasjert for å å nå de målene man setter seg.

Det er viktig med MÅL. 

"Sikt mot månen. Selv om du bommer havner du blant stjernene." (Les Brown)

"Målene du setter deg, henger sammen med fokuset ditt, derfor er det viktig hva du fokuserer på. - Erik Bertrand Larssen.

Drømmene våre må forankres i virkelighet, men de bør være store - men likevel gjennomførbare. Og du må analysere og konkretisere hva som skal til for at du skal kunne nå dine mål.

"Et mål blir aldri virkningsfullt før det gjør noe med følelsene dine." Erik Bertrand Larsen


Menn:

Harald Sunde
Thomas Peterson
Anthony Robbin
Bill Clinton
Wayne Gretszky
André Agassi
Olaf Tufte
Bjørn Inge Pettersen
Kjell Emblem
Jarle Aambø
Mikael Jørgensen
Stig-Andre Berge
Petter Northug
Robert Frost
Sokrates
Mark Twain
Kjell Inge Røkke
Erlend Loe
Thomas Alva Edinson
Louis Pasteur
Brødrene Wright
John F. Kennedy
Ole Einar Bjørndalen
Joe De Maggio
Muhammad Ali
Steve Jobs
Kristian Ruth
Les Brown
Laurence J. Peter
Kjell Almskog
Kjell Inge Røkke
Georg Mattory
Michael Jordan
Trond Frigaard
Åge Skinstad
Donald Trump
Ingebrigt Steen Jensen
Hans Olav Brenner
Lars Saabye Christensen
Bjørn Dæhlie
Bill Gates
Sir Alex Ferguson
Alvin Ray Straight
David Lynch
Adam Ikdal
Matthhew Syed
Shaquille O´Neal
Jon Rønningen
Jim Ruyn
Abraham Maslow
Ole E. Pedersen
John Reid
Tony Blair
Tiger Woods
Jan-Ove Waldner
Richard Douglas Fosbury
Patric O`Brien
Bill Koch
Jan Boklöv
Per Petterson
Aristoteles
Geoff Calcin
Winston Churchill
 Mozart
Magus Carlsen
Hallgeir Opedal
Malcolm Gladcell
Aders Ericsson
Lasse Kjus
Kjetil André Aamot
Mike Agassi
David Bechhama
Tyrone Curtis
Marin Johnsrud Sundby
Arne Scheie
Gunnar Søsterby


Kvinner: 

Nina Solheim
Madame Curie
Hedda Berntsen
Susan Jeffers
Judit Polgár

Menn : 76
Kvinner : 5

Jaaaaa, ikke videre oppløftende hvis man tenker elite; større, sterkest og rikest. Men fint for mange andre verdier; nestekjærlighet, omsorg, kjærlighet.

Andre og siste del kommer snart - stay tunes, som jeg tror det heter blant toppene. Jeg fikk fryktelig lyst til å lese Nokpunktet av Per Fugelli, så det kan hende det blir neste bok i mitt artige prosjekt.



Kommentarer

  1. Akkurat det jeg trengte å ta med meg ut i hverdagen i dag. Takk for fin introduksjon, og flotte affirmasjone. Ha en strålende askeonsdag!

    SvarSlett
  2. Takk for lett innføring i boka. Vi får sette oss mål om å få også menn til å se på kvinner som viktige og nyttige bidragsytere! Ha en fin dag, Solgunn :-)













































    SvarSlett
  3. Denne boka blir for mye svada for meg. Det er så mye som styrer oss, og så mange utenforliggende faktorer som er med for å bestemme om vi skal ha det bra. Både fysisk og mentalt. Men det er sikkert mange som får hjelp av sånt også!

    SvarSlett
  4. Jeg blir nesten svimmel av du har sittet der mysende med linjal og telt alle disse navnene
    , men noterer meg at skal man ha et kvinnelig forbilde fra forgangne tider skal man velge Madam Curie, var ikke hun med i litt.teoriboka også?

    Har du forresten lest Gilbert/Gubars Madwoman in the Attick. Tror den vil være midt i blinken for deg - også er det garantert flere kvinner -)

    SvarSlett
  5. Tine : Værsågod :-) Og en strålende ny uke ønsker deg!

    Aud: Veldig treg å svare her skjønner jeg, men tusen takk for kommentar Aud og ha en strålende ny uke.

    SvarSlett
  6. aariho: Tja, jeg er ikke enig i at det er svada, for jeg tror at tankene bestemmer mye om hvordan vi har det. Har satt mange tenke seg fryktelig syk - og jeg har sett folk tenke seg frisk, men jeg er skeptisk til heltene til forfatteren. Lite etikk her, mest testosteron og egoisme.

    Ingalill : Mysende med linjal er helt feil. Smilende avslappet på kjøkkenet, nytende en kopp forfriskende lakriste, skrivende ned herrenavn med en av mine favorittpenner, men lilla eller orange farge - der har du meg skjønner du. Leita etter madammen i litt.teoriboka - fant henne ikke, og det var jo ikke så mange kvinnenavn å lete etter heller, og jeg har ikke lest om den gale kvinnen på loftet. Bør jeg det? Virkelig? Gale kvinner på loftet, hmm. Tenke, tenke, kanskje hvis den er på norsk. NÅ må jeg gå og telle mer.

    SvarSlett
  7. Også jeg som trudde vi var GANSKE likestilt?! Ja-ja, så feil kan man altså ta.. Veldig interessant!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.