Gå til hovedinnhold

Mark Haddon : Den merkelige hendelsen med hunden den natten : Pax, 255 sider



Yippi!

Dette var en fantastisk bok. Jeg leste den på 4 timer, og jeg pustet knapt.

Boken handler om Christopher. Han er 15 år og ifølge baksideteksten har han en mild form for autisme. Pål (min mann, som satte ny personlig rekord i hurtiglesning - hele boka på en kveld) mener at Christophers autisme ikke akkurat er mild. Pål burde vite det, han arbeider med autister hver dag. Men  uansett, tilbake til Christoper. Han bor sammen med faren sin, moren er død. Historien starter når Christopher finner Mrs. Shears hund død. Det er ikke en naturlig død den stakkars hunden er blitt utsatt for, nei, den er stukket ihjel med en høygaffel. Christopher blir forferdet over synet,  men han klarer ikke å forklare politimannen som kommer til stede, hva som har skjedd. Politimannen tar tak i Christopher, og da klarer ikke den unge gutten å gjøre noe annet enn å slå til politimannen. Er det noe Christopher ikke klarer så er det fysisk kontakt! Christopher blir arrestert, for utøvelse av vold mot en politimann. Heldigvis varer det ikke lenge før heltepappaen ganske så irritert kommer og forlanger at gutten blir sluppet fri. Men så er det det der med den døde hunden. Hvem har gjort det? Christopher starter egen etterforskning, ikke det minste hjulpet av faren, som direkte misliker sønnens spillopper.

Boken er utrolig god! Har du ikke lest den må du gjøre det!

Merksnodige ting:

Ja, det må jo nevnes, for det er jo merksnodig, og sier kanskje noe om hvordan forlagene arbeider. Men det er nå slik at Christopher får vite at mammaen døde av et hjerteinfarkt, og ikke som baksideteksen forteller oss, slag. Er dette en detalj som er nødvendig å nevne? Tja, jeg vet ikke, men jeg velger nå å ta den med, for det er helt overtydelig for meg at den personen som har skrevet baksideteksten ikke har lest boka, og det er jo veeeeeldig dumt!

Jeg leste Noe til besvær av samme forfatter for noen år siden, og jeg var svært begeistret. Hvorfor jeg ikke plukket opp Den merkelige hendelsen med hunden den natten med en gang er veldig rart.

Kommentarer

  1. Jeg likte den også.
    Hørte lydboka på engelsk med gutteleser. God!

    - men den andre har jeg ikke lest, føflekker skremmer meg :-)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg til gode i bokhylla. Nå ble jeg litt mer fristet til å ta fatt på den enn jeg har vært før.

    SvarSlett
  3. JA, dette er en genial bok! Bra du er kritisk til vaskeseddelen; den 'milde' autismen til Christopher er mer presist Aspergers syndrom, se f.eks god artikkel hos Wikipedia.

    SvarSlett
  4. Når du og Torbjørn nemner det, så stussa eg også på omtalen bak på boka. Dette med autisme og ikkje asberger, er også rart.

    Boka er svært godt skriven! Og ho er veldig lærerik også. Eg tenker for eksempel ofte på Cristopher, når eg skal forhalde meg til folk med denne diagnosa.

    SvarSlett
  5. Ingalill : Den andre er like god!

    Sesselja: Alltid til tjeneste for den gode litteratur :-)

    Torbjørn og Bai : Ja, man kan ihvertfall være litt kritisk til omtalene - merkelige greier.

    SvarSlett
  6. Tror det var sånn at forfatteren gikk imot at alle sa det var aspergers, også måtte omtalene, vaskeseddel osv, forandres til mild autisme.
    - tror det var på wiki jeg leste det. (for lat til å sjekke).

    SvarSlett
  7. Det er rart hvor ulikt vi opplever bøker. Bror min elsket den, jeg syns den var konstruert og litt søkt - men morsom.

    SvarSlett
  8. Denne boka fikk jeg til jul av Mettemor for flere år siden. Og jeg leste den ferdig 1.juledag - jeg likte den veldig godt!

    Også "Noe til besvær" har jeg lest, og så den syntes jeg var bra :-)

    SvarSlett
  9. Ingalill: Jeg sjekket norsk Wikipedia nå, sto bare at noen med autisme ikke trodde at han hadde tatt utgangspunkt i sitt arbeid med autister da han skrev denne boka. Men wikipedia er jo wikipedia, - har en ryggmargrefleks som sier at jeg ikke skal tro på det som står der, ihvertfall ikke før jeg opplysningene er bekreftet av en sikker kilde.

    Geir: Det er både rart og fint at vi opplever bøkene så forskjellige.

    Groskro: Hadden er karen sin det. Jeg ser at han har gitt ut mange bøker - flere blir sikkert oversatt til norsk, eller jeg håper nå det ihvertfall.

    SvarSlett
  10. Denne boka leste jeg for noen år siden, og jeg syntes den var fantastisk god, og veldig merkelig på en bra måte. Jeg leste også "A spot of bother" for 2 år siden, og likte den like godt selv om temaet var ganske annerledes.

    Men i "Den merkelige..." husker jeg spesielt godt når Christopher går seg vill og resonnerer seg frem til at hvis han går i ring lenge nok, og utvider ringen med et kvartal pr. runde, vil han etterhvert støte på huset sitt.

    SvarSlett
  11. Jeg likte også denne. Vel verd å få med seg!

    SvarSlett
  12. Flott anmeldelse, Solgunn. Denne boken har jeg virkelig lyst til å lese. Jeg kan også finne på å henge meg opp(og irritere meg over) slike detaljer som den du peker på her.

    I boken jeg akkurat leste var det enkelte feil mellom permene en av de var at de vekslet mellom å skrive Carla og Karla. Ingen stor feil men allikevel er det slikt som jeg finner utrolig irriterende.

    SvarSlett
  13. Jeg leste dem i motsatt rekkefølge enn deg, men, som deg, falt jeg for begge bøkene til Haddon. Jeg går å venter på at han skal skrive noe nytt, men så langt ser det dårlig ut. Haddon er uansett en av mine store favoritter =)

    SvarSlett
  14. Så morsomt at du trekker denne boka frem i lyset! Jeg har lest både denne og "Noe til besvær", og jeg elsket begge to. Men den som virkelig bergtok meg var "Den merkelige hendelsen med hunden den natten". Jeg ble så rørt av historien om denne gutten med Aspergers!

    Om du undrer deg over baksideteksten, så undrer jeg meg mange ganger over bokanmeldelser som profesjonelle anmeldere skriver. Det er faktisk ikke sjelden at de ikke engang får med seg korrekte navn på personene i bøkene, og jeg blir sittende og lure på om boka egentlig er lest, eller bare skummet i full fart? Tidspresset gjør det kanskje umulig å få tid til å gjøre en skikkelig jobb? Flere slike opplevelser har gjort at såkalt profesjonelle bokanmeldelser har blitt mindre og mindre interessante for meg, mens blogginnlegg derimot er mye mer spennende!

    Jeg synes for øvrig at hovedpersonens Aspergers er veldig realistisk fremstilt, selv om den selvsagt er litt krydret for at dette skulle bli en lesverdig roman. Litt kunstnerisk frihet må det være lov å ta seg!

    SvarSlett
  15. Mark Haddon har skrevet mange bøker, men bare Den merkelige hendelsen....og Noe til besvær som kan kalles voksenbøker. Ny barnebok 8-12 år kommer i norsk oversettelse i slutten av august ifølge Aschehoug.
    Den skal jeg lese!

    SvarSlett
  16. Jeg er ikke veldig glad i å lese barnebøker, så jeg tror nok jeg venter på neste voksenbok. Har han skrevet noen ungdomsbøker (annet enn "the curious incident" hvis man regner den som ungdomsbok), eller er det for det meste bøker for dem som er under 12?

    SvarSlett
  17. Baksideteksten på den norske utgaven var merkelig... Men jeg har lest den på engelsk, og slapp heldigvis norske merksnodigheter. ;)

    Veldig bra bok om en ung mann med Aspbergers. Ikke alle med Aspergers har en like sterk form for syndromet (som regnes for en mild form av autisme), men jeg synes det er utrolig godt beskrevet i boka.

    Tenkte jeg skulle lese flere bøker av forfatteren, må bare få tid. ;)

    SvarSlett
  18. Hei! Jeg har vært på jakt etter denne boken en stund nå, og den er fryktelig vanskelig å få tak i. Kunne du tenke deg å selge meg din?

    Mvh
    Lars

    SvarSlett
  19. Hei Lars! Jeg lånte boka på biblioteket. Men jeg har funnet et eksemplar til deg:
    http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?id=vlkvpocahepi,1,0,0&qe=NYN424620.

    Eneste i Norge....ring og bestill :-)

    SvarSlett
  20. Ah, fantastisk! Tusen takk skal du ha. :)

    Ha en fin dag!


    Mvh Lars

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.