Gå til hovedinnhold

Elsa Laula Renberg - kvinnen som sprengte grenser - teater



Søndag kveld var jeg på samisk teater i Alta. Helt alene.

Å gå på teater alene var fint. Men det å ikke ha noen å snakke med - om stykket - etterpå - var ikke så fint. Så da kan jeg jo fortelle deg hva jeg syntes.

Skuespilleren, Cecilia Person, gjorde en kraftprestasjon. Hun sto alene på scenen i en time og 10 minutter og hun sparte ikke på kruttet.  Det var monolog - joik, heftige utbrudd, og mange skifter i personligheter og stemninger. Scenen var enkel, nesten naken, så det ble skuespilleren som alene bar hele stykket. Og hun bar det med styrke og verdighet og plutselig ble det mørkt. Var det ferdig nå - allerede? Likevel var jeg ikke helt fornøyd - for jeg følte ikke at jeg ble så veldig godt kjent med Elsa Laula Renberg.

Her er hva som står på Beivvas sin side:


"Dom har forsökt, och det har dere också, med hot, mutor, løgner och fortal å tystna meg. Forsøkt att skremma meg til tystnad. Och jag har varit tyst lenge nu, og ingenting skjer med samesaken!" (sitat Elsa Laula Renberg 1929).
Elsa Laula Renberg var 6-barnsmor, og hun var en politiker som sprengte grenser. Hun ble født for 136 år siden, var med og stiftet verdens første sameforening i 1904, og hun var drivkraften bak det første landsdekkende samemøte i Trondheim 6. februar 1917. Denne dagen feires nå som samenes nasjonaldag i fire land. Elsa Laula Renbergs livshistorie går rett inn i kjernen av hva jubileene for stemmeretten og språkåret 2013 samt grunnlovsjubileet 2014 handler om (foto: Espen Storhaug/Banjo Media. I bildet skuespiller Cecilia Person).
Åarjelhsaemien Teatere (Sydsamisk teater) og Nord-Trøndelag Teater har sammen laget forestillingen om den samiske kvinnen som sprengte grenser. Nordland Teater har også vært samarbeidspartner med turné og teknisk. I Finnmark gjøres turnéen i samarbeid med Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Den Kulturelle Skolesekken.
Elsa Laula er et forbilde, ikke bare for oss samer, men også for alle andre, menn som kvinner. Hun er et menneske som torde å stå imot trykket fra andre og onde rykter, og bare fortsatte å kjempe for det hun trodde på, sier teatersjef Ada E. Jürgensen ved ÅST. Forestillingen er på svensk."

Kommentarer

  1. Spennende dame, men litt trist å være alene, kino er greit, teater er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort solo - er så lang pause!
    (neste gang det er samisk teater i oslo skal jeg møte opp
    , det var så gøy sist!)

    SvarSlett
  2. Det var ikke noe trist, men så var det heller ikke pause. Men det å være på samisk teater i Oslo med deg og gjengen var mye artigere :-) Hehe, og det må vi gjenta!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Vigdis Hjorth - resirkuleringens dronning!

Klassisk fortrengning?
Sist uke ble det kjent at Vigdis Hjorth fikk Bokhandlerprisen for Arv og Miljø, en bok som Vigdis Hjorth de siste tjue årene har skrevet mange versjoner av, med litt endring i kronologi og navn på persongalleri, men jeg vil hevde at rundt halvparten av Arv og Miljø finner du i Tredje person entall fra 2008, Hva er det med mor fra 2000 og med Hånden på hjertet fra 1989. Arv og miljø skiller seg ut fra Tredje person entall med at hovedpersonen sier høyt at det er begått overgrep, i de andre bøkene er dette mer vagt. Jeg gratulerer Vigdis Hjorth med prisen, hun skriver som alltid godt, men jeg la merke til at hun i anledning prisutdelingen igjen insisterer på at hun ikke skriver selvbiografisk og ikke forstår hvorfor noen kan tro noe slikt. Jeg finner det mer enn merkelig at Vigdis Hjorth ikke skjønner hvorfor noen ikke klarer å lese mange av bøkene hennes uten å lese selvbiografisk. Kunnskapen vi har om forfatteren Vigdis Hjorth har vi jo fra henne selv. Hun har i…

Har Vigdis Hjorth gitt oss hovednøkkelen til sitt forfatterskap med Arv og miljø?

Lekkasjer
Ingunn Øklands anmeldelse av Vigdis Hjorths siste bok, Arv og miljø (Hjorth, 2016)i Aftenposten 11. september og debatten Aftenposten initierte med sin ”etterforskning” av Vigdis Hjorths liv ble starten på høstens store virkelighetsdebatt. Økland avsluttet sin anmeldelse med denne konklusjonen:
«I mine øyne blir romanen stående og dirre i spenningsfeltet mellom dikt og liv og alle de etiske problemstillingene denne sammenblandingen fører med seg. Faktisk er dette en romanutgivelse som lettere lar seg forsvare jo virkeligere incesthistorien er. Skulle anklagen være oppdiktet, har både forfatter og forlag kastet et mistankens lys over en uskyldig person.» (Økland, 2016a)
I Arv og miljø er hovedpersonen den godt voksne Bergljot som for mange år siden brøt med familien. Romanen begynner med at det er fem måneder siden faren døde, og Bergljot ser tilbake på hendelsene som førte til bruddet med familien og hva som skjedde etter at to av søsknene fikk tilbud om å overta foreldrenes t…