Bøkene jeg snakket om på Loppa folkebibliotek 21. november


Denne fant jeg på Coopen i Øksfjord :-)

Stor stas å være reisende i litteraturformidling! I går var jeg invitert til Loppa folkebibliotek for å spre litt leseglede, og jeg hadde funnet 12 knallgode bøker jeg kunne snakke om. Det er 12 mil fra Alta til Øksfjord (som er kommunesenteret i Loppa kommune) og jeg følte meg virkelig som reisende i litteratur da jeg pakket ryggsekken for et tur til kysten. Biblioteksjefen i kommunen tok imot meg med rykende fersk fiskesuppe servert hjemme hos henne, og hele Øksfjordbesøket var en flott opplevelse. Her er bøkene jeg snakket om:

Siri Pettersen : Odinsbarn

Om Hirka den haleløse og hennes kamp – anbefales til voksne og  ungdommer.

Katja Kettu : Jordmora

Om Villøye som forelsker seg i den tyske offiserern Johannes. Finland og Norge under andre verdenskrig. Krevende bok – men vel verd strevet – for voksne.

Kathrine Aspaas : Raushetens tid

En sakprosabok – lettlest sådan, som oppmuntrer til deling av kunnskap og gode opplevelser – om raushet mot andre, og gir legitimitet til å gjøre feil, så lenge man ikke skader andre.
En god filosofi – syns jeg.

Kim Leine : Profetene i Evighetsfjorden

Om den norske presten som ikke er så sikker på det der med Gud, men som likevel reiser til Grønland for å omvende hedningene. Mye lus og dårlig lukt her.

Alyson Richman : Hele livet på en dag

New York og Praha. To mennesker møtes etter 60 år. En sterk kjærlighetshistorie og en historie om Europa og Praha under andre verdenskrig.

Adam Johnsen : Barnehjemsbestyrerens sønn

Nord-Korea. Om fattigdom, undertrykkelse og bytting av identitet. Om å stjele mennesker på en strand i Japan, om å måtte følge strømmen.

Vanessa Diffenbaugh : Blomstenes hemmelige språk

Sterk bok om ei 18 år gammel jente som har bodd på uttallige fosterhjem. Klissete forside, men ikke tro på den, dette er en god bok – og en litterær opplevelse.

Stein P.Aasheim : Finnmarksvidda

Tre historikere og en eventyrer har tråkket tre turer over Finnmarksvidda. Resultatet er en praktbok – rett og slett.

Endre Lund Eriksen :Den sommeren pappa ble homo

Om Arvidsjaur – ja han ble laga der, og Indiane som blir venner, og får et felles prosjekt som er å prøve å hindre at Arvidsjaurs pappa blir homo – for Indiane trenger ikke 3 fedre, og Arvidsjaur er vant til at faren liker damer. Men kan de lykkes? Fra 10 år og gjerne for voksne.

John Green : Faen ta skjebnen

Om 16 år gamle Hazel og hennes fandenivolske innstillig til livet og døden og alt det der. Kåret til Time Magazines beste bok i 2012 – og det skjønner jeg godt. Les og les og les! – For ungdommer og voksne

Britt Karin Larsen :Det vokser et tre i Mostamägg

Om skogfinnene som bodde i grenselandet mellom Sverige og Norge på 1800- tallet. Jeg snakker om bok 4, bok fem er kommet allerede, og hun skriver allerede på bok 6. Det er litt trist det her også, men det er samtidig fint. – nært til natur og kjente situasjoner.

Kamila Shamsie : Brente skygger

Fantastisk lese og lytteopplevelse. Jeg hørte denne som lydbok. Manglet ord da jeg skulle beskrive den for to år siden, og jeg har ikke funnet dem enda J Jo da, det handler om Nagasaki, om Dehli, om New York og å reise i verden og være tro, om kjærlighet og om savn.


Fantastisk fiskesuppe med dillsmak - det luktet så godt og smakte så godt at jeg glemte å ta bilde av selve suppa, så bildebeviset må være tom tallerken. 




Kommentarer

  1. Jeg takker for tips, og velger meg "Raushetens tid" i første omgang ;o)
    Gjør helga til noe fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk og jeg gleder meg masse til helga. Håper du får en fin helg, du også :-)

      Slett

Legg inn en kommentar