Gå til hovedinnhold

Bergljot K. Nordal : Magda : Tiden norsk forlag, 184 sider

Flott debut


Flere bloggere, blant annet Knirk har skrevet om denne boka. Jeg var litt nysgjerrig på den, men hadde ikke egentlig tenkt å lese den. Men for noen uken siden kom den til biblioteket via innkjøpsordningen for norsk skjønnlitteratur, og da kom jeg til å tenke på de gode anmeldelsene jeg hadde lest.

La meg bare starte med å si at jeg likte boka overraskende godt. Overraskelsen består av følgende: Forfatteren er født i 1976, og hun skildrer en eldre kvinnes liv på en så god måte at jeg blir imponert.

Hovedpersonen er Magda. Romanen starter den dagen Magda begraver Bodvar, mannen hennes gjennom mange år, og faren til deres to barn, Truls og Mari.
Vi følger Magda dagene etter begravelsen. Historien veksler mellom nåtid og fortid, og vi skjønner at det livet Magda har levd har vært full av forsakelser, men forsakelser hun har gjort fordi hun elsket mannen sin. Mannen som brukte tiden sin på bedehuset og bibelstudier, og som dro tilbake på jobben selv lenge etter at han ble pensjonist. For de andre visste ikke hvordan det egentlig skulle være.
Mannen som tok lykken og gleden fra henne, som holdt henne nede med ord og fakter, som denne gangen da hun lykkelig kom hjem:

- Og kvifor kjem du inn på denne måten då? Bodvar er vorten fast i stemma og fast i blikket og fast i hendene.
- Eg er berre glad i dag. Magda ser ned på hendene og handkleet. -Og er har planar om å bake kake og plante epletre i hagen vår! kviskrar Magda fortvila, for det var absolutt ikkje slik ho såg det for seg.  -Eg er ikkje yr, eg er lukkeleg.
- Av og til elskar du berre litt for mykje, Magda.
Så var alt sagt.


Men elsket Bodvar henne? Og hvorfor var Bodvar så sint på Truls? Og hvorfor var Truls så sint på Bodvar?
Språket er godt, og jeg likte temaet. En fin leseopplevelse!

Kommentarer

  1. Ja, ikke sant? Magda er fin hun.

    SvarSlett
  2. Har nettopp lest boken, synes den var helt nydelig, trist, men også rørende god. En bok jeg vil anbefale til mange.

    SvarSlett
  3. Syns historien virket så sann? Og så riktig fortalt, for det er nok mange kvinneliv som kan ligne på Magdas.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam