Gå til hovedinnhold

Litterær lunsj - bøker jeg presenterte

I dag har jeg hatt litterær lunsj - og jeg er så fornøyd for det var hele 16 stykker som kom og hørte på! Det er jeg veldig glad for!!!

Her er bøkene jeg snakket om:

Joyce Maynard : Sensommerdager
Nydelig bok om en mor, en sønn og en helt spesiell mann. En bok jeg leste med hjertet.

John Irving : I en og samme person
En bok om Bill, Billy, William – og hans liv fra ung gutt til gammel mann. Vi får et sterkt innblikk i hvordan det kan ha vært å leve som biseksuell i New York på 1960 og 1970 tallet, og hvordan det var å miste sine nærmeste i aidsepidemien.

Lucy Christoper : Stjålet
Gemma på 16 blir bortført fra en flyplass i Bangkok – både hun og leseren får Stockholmsyndromet – en crossoverbok – beregnet på moden ungdom og voksne.

Bonnie Jo Campell : En elv en gang
Sterkt om en 16 år gammel jente og hennes liv. USA i dag – hun reiser nedover en elv, bor i forlatte hytter og blir utsatt for mye – men blir aldri et offer. Vakre naturbeskrivelser, spennende - boka ble kåret til en av de fem beste bøkene i USA i 2011.

Vanessa Diffenbaugh : Blomstenes hemmelige språk
Kriblende lesefryd og en vakker fortelling om Victoria som 10 år gammel hadde vært i 50 ulike fosterhjem – ingen tåreperse (før på slutten, men da må du ha kleenexen klar)

Alice Hoffman : Duevokterne
Basert på historiske fakta. Klippen Masada som Herodes bygde boliger på, dyrket frukthager og laget vannreserver blir tilfluktsstedet for 1000 jøder. De må flykte fra Jerusalem i år 70 e.Kr. og vi får 4 kvinners historie. Sterkt – men godt!

Kathleen Winters : Annabel
Wayne blir født som hermafroditt. Moren og faren er uenige i hva slags kjønn barnet deres skal ha – mor vi ha jente, far vil ha gutt. Far får viljen sin og dermed blir Wayne oppdratt som gutt. Men når man er like mye jente som gutt og ikke vet hvorfor selv – hva skjer da?

Lori Lansens: Matmonstret
Mary Gooch er tykk. Veldig tykk. Hun elsker mannen sin. Og han elsker henne. Eller? Hva skjer når han vinner masse penger? Lettlest og ganske så fornøyelig. Kosebok!


Her er min kollega Sonja-Kristin på tur ut i biblioteket med første brett med vafler. Vi hadde gratis bøker, litterær lunsj og vafler!


Kommentarer

  1. Hmm, måtte man betale for vaflene? Jeg liker best gratisvafler og på mitt lokale koster dvaske plater hele 25kr. Engang hadde kafeen ungguttvikar og han laget de herligste sprø plater, men det må ha gått utover smørbudsjettet for neste dag var de like dvaske.

    Skulle gjerne ha hørt det legge ut om disse bøkene, spesielt siden jeg ikke har lest noen av dem - bortsett fra 20s i Sensommerdager, og de kortene holdes fremdeles tett til brystet.
    , og så minte du meg på at jeg skal lese den Campbellboka om 16-åringen og elva - man har jo kindle.

    SvarSlett
  2. Dette hørtes koselig ut! Har lest "Sensommerdager" Og "Blomstenes hemmelige språk" og er helt betatt av begge disse bøkene. Må kanskje prøve meg på "duevokterne" Håper bibliotket i Lakselv lar seg inspirere. Dessuten elsker jeg vafler!
    Karin:)

    SvarSlett
  3. Ingalill : Gratis vafler! Med rømme, jordbærsyltetøy, smør og brunost + kaffe, te, rød saft og vann..... alt gratis!!

    Ok, med sensommerdager og å holde kortene tett, men jeg holder pusten.

    Karin: Det var veldig koselig, og etter å ha holdt litterære lunsjer i flere år er det ikke så skummelt lenger heller. Og vafler er jo godt!

    SvarSlett
  4. Hei, nå har jeg lest Sensommerdager - likte den veldig godt, kanskje ikke fullt så begeistret som deg, men allikevel, fin bok :-)

    SvarSlett
  5. Så artig - skal se om du har skrevet omtale nå :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam