Gå til hovedinnhold

Vi blir kjent med Omar - Marrakesh - Marokko - del 2

Som nevnt i forrige bloggpost om Marrakesh - det var ikke mulig å kjøpe noe alkohol på riaden vår, så vi gikk derfor på bar om kveldene. Første kvelden på Kosybar ble vi kjent med Omar. Han kom bort til oss og spurte på engelsk, om vi var norsk. Da vi svarte ja, ble han glad, for han var så glad i nordmenn. Vi snakket litt sammen, og så fortalte han at han hadde samarbeidet med mange norske musikere, og skuespillere og til og med en forfatter, og så sprang han hjem og hentet mobiltelefonen sin og viste oss bilder av den ene kjente nordmannen etter den andre, og alle med armene rundt Omar, eller omvendt, Dette var jo veldig morsomt, og vi skravlet hele kvelden. Neste dag ble vi invitert til lunsj hjemme hos Omar, i en riad han administrerte. Omar hadde fortalt at det skulle komme en gruppe marokkanske ungdommer som hadde vært på Lillehammer, og som spilte berbermusikk. Vi ble tatt imot med åpne armer, og vi satt og hørte på vakker musikk ute i gården. Omar hadde hushjelp, og hun lagde den nydeligste kyllingretten jeg noengang har smakt. Den spiste vi på taket mens storkene sirklet over hodet på oss. 








Etter maten kom feriens merkeligste øyeblikk. Da gikk Omar bort til musikkanlegget og satte på en salme med Mari Boine. Det var Mitt hjerte alltid vanker.- Verten mente at jeg lignet litt på henne. Han hadde truffet henne også på Lillehammer en gang, og elsket musikken hennes. Men den følelsen jeg fikk da jeg satt i riaden til Omar, en mann vi ikke kjente 15 timer før, og hørte på Mari Boines fantastiske stemme er ikke mulig å beskrive. Like etterpå oppdaget jeg en kokebok på et bord, og jammen kjenner jeg ikke ikke forfatteren av den. Verden er så bitteliten!








     Smask! Kokken og hushjelpa :)
                                               
 Storker overalt 

Og her er Omar. Vi ble nemlig også invitert med hjem til landsbyen hans, og to dager etter at vi hadde vært på besøk i riaden møtte vi han i utkanten av medinaen og så kjørte vi mot Atlasfjellene. Og mer om det kommer i del 3! Og der skal dere få se bilde av pappaen til Omar som er 100 år og som er sprek som bare det, og tanta som er 104 og som er ute på markene hver dag.

Marokko del 1

Kommentarer

  1. Det er bra, slike innadvente nerdenevrotikere som meg, kjenner slike sprudlende, outgoingdamer som deg, og kan reiser på ferie gjennom slike reisebrev. For jeg vet, at sjansen er megastor for at jeg hadde jaget bort denne Omar hadde han kommet over til mitt bord. Ikke lenge siden faktisj at jeg var på tom vinbar og verten ville prate - og jeg skulte irritert på han helt til nabovenninna (som også er sosial) følte seg tvunget til å avslutte samtalen. Det er trist, men very, very true.

    Den riadesenga var beyond fantastisk, og jeg kunne kanskje tålt noen netter med snorking i en slik. Alkoholforbudet?, var det religiøst eller byråkratisk, kunne man feks, ha flasker på rommet. Nesten synd og skam at slike lekre omgivelser mangler vinglass, men det sier jeg kun fordi det føles som evigheter siden jeg har sett ei flaske vin. Og et spørsmål til. Du kommer vel den 12. - og skal dere på samme sted denne gangen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Alkoholforbudet var religiøst - de er visst skikkelig strenge på at det ikke skal serveres alkohol inne i medinaen. Det var heller ingen plasser å kjøpe alkohol - da måtte man ut av medinaen og til den nye delen av Marrakesh, og dit dro vi når vi flyttet ut etter fire dager. Jeg kommer mest sannsynlig - er usikker på hvor mange kofferter og styr jeg har med meg, og om jeg må innom Grunerløkka med ting og tang, og om jeg er ferdig med oppgaven som må inn på onsdag. Og vi skal til Venezia :-)

      Slett
  2. Casablanca! Husker godt den , ja. Vi fant et sted i nærheten av riaden vi kunne få kjøpt øl, ellers var det lite av det i gamlebyen. Kun utvalgte steder , som du sier. I den franske bydelen som vi spiste på en kveld, fikk vi kjøpe både øl og vin. Der var det også mer ekslusivt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Therese Bakkevoll : Tallboy : Samlaget : 309 sider

Publisert i Altaposten 26. mai 2023   Elegant om Åsgård, Tirpitz og grenseoverskridelser   Det er 12. november og T er på jobb på akuttavdelinga på Åsgård psykiatriske sykehus i Tromsø. Hun står ved vinduet og ser mot plassen der Tirpitz ble bombet på nøyaktig samme dag mange år tidligere. T er opptatt av dramaet på Tirpitz, hun har lest seg opp på historiene om skipet, hun kjente rutinene ombord. Hun kjenner navnene på mange av de unge mennene som var ombord på krigsskipet som ble senket av tallboybomber 12. november 1944. Farfaren til T jobbet med å sikre verdiene på skipet i årevis etter krigen, og han fant noen skatter han gjemte vekk, blant annet en ring. Nå ligger bestefaren for døden, og T drar for å besøke han på sykehuset, hun vil ha de siste historiene, de siste skildringene fra en som opplevde dramaet. Men T er sliten, og i jobben som miljøterapeut på Åsgård får hun lett tak i medisiner som hjelper på søvnløshet og uro. Hun trenger ikke å gå i noe medisinskap for å hente pi

Ingvild H. Rishøi : Stargate – en julefortelling : Gyldendal : 144 sider

Publisert i Altaposten 29. november 2021 Pikene med nålestikkene        Det er 10 år gamle Ronja som har fortellerstemmen i denne uforglemmelige julefortellingen.  Ronja  bor sammen med den 16 år  gamle storesøsteren   Melis sa og  den alkoholiserte  faren.  Til tross for at det er mye kjærlighet innad i familien bruker faren det meste av sin oppmerksomhet, sine penger og sin tid på  puben Stargate på Grønland.    Jentene spiser  H avrefras  med melk til de fleste måltidene, og det e r  Melissa som ringer til  farens kreditorer og lyver for å dekke over for ham. Ronja er full av håp om at faren en dag skal få seg en jobb, betale regninger, være sammen med dem, lage mat, og være en de kan stole på . Ronja drømmer om hytteturer der faren låser døra om kvelden og sier «i kveld skal ingen ut». Storesøster  Melissa har gitt opp håpet.      Jentene er livredde for barnevernet, både fordi de kjenner barn som er blitt henta på skolen og som de aldri har sett igjen, men også fordi de bodde på