Gå til hovedinnhold

Det er ikke noe som heter Finnskogtrilogien! Det er kommet ut fire bøker!

Nå kommer et lite hysterisk utbrudd fra det høye nord. Jeg kjenner at det norske folk må opplyses om at det er feil å snakke om Finnskogtrilogien, og selv durkdrevne lesere i ulike lesefora både her og der snakker om Finnskogtrilogien til Britt Karin Larsen.

I bøkene fra Finnskogen, der Lina og Taneli er hovedpersonene er det kommet ut 4 - fire - 4 fantastiske og vidunderlige bøker. Jeg har ikke anmeldt bok 1 og 2 - bare omtalt dem i fornøyde vendinger. Bok 3 er anmeldt her på bloggen, mens bok 4 er anmeldt både her og i Altaposten.

Bok 1: Det vokser et tre i Möstamegg

Bok 2 : Himmelbjørnens skog

Bok 3 : Som steinen skinner

Bok 4: Før snøen kommer

Bok 1-3 ble nylig utgitt som storpocket hos Cappelen, men det betyr ikke at det er en trilogi. Den fjerde boka er den beste - så gå ikke glipp av den alle dere som koser dere med historien fra grensetraktene mellom Finland og Norge.

Her er noen utdrag av anmeldelser av Før snøen kommer, sakset rett ut fra forlaget sine sider:

Finnskogens monument

"Alt skildret i et nydelig språk med sprelsk levende karakterer og flotte naturskildringer. Forfatteren imponerer med sine kunnskaper om samspillet mellom planter, folk og dyr. Historiske romanserier blir ikke stort bedre enn denne."
Terningkast 6 Berit Kobro, VG

Helt vidunderlig

"Britt Karin Larsen har en helt spesiell måte å skrive på. Hun må ha spasert gjennom skogen mens hun noterte ned inntrykk av lyd, lukter og sanser og på en eller annen mystisk måte klarer hun å formidle stemningen så levende og så nært at det er som om alt sammen har skjedd (...) Vakkert, spørrende og nært alt levende."
Terningkast 6 Solgunn Solli, Altaposten

Storslått!

"Det er blitt storslått litteratur, også etter internasjonal målestokk"
"Dette er topp!"
"Det er som en rus du bare vil skal vare og vare."
Cathrine Krøger, Dagbladet

Varm og intens

"Det er imponerende hvordan Britt Karin Larsen klarer å beholde både intensiteten og den veldige bredden i Finnskog-serien.(...)  Dette er fortsatt romaner helt i toppklasse."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad
"Britt Karin Larsen har no skrive den fjerde romanen i serien om folket på Finnskogen, og ho har gjort det med djup innleving og forståing, i djerve skildringar av så vel brutal lagnad som magisk og mystisk samkjensle med naturen."
Odd W. Surén, Dag og Tid

Britt Karin Larsen held høgden i den fjerde romanen frå Finnskogen

"Forfattaren kombinerer stor kunnskap, innleving og forteljekunst. Finnskogenromanane  til Britt Karin Larsen er av dei sterkaste drammane samtidslitteraturen har å by på."
Marta Norheim, NRK P2

Kommentarer

  1. Rett skal være rett, men det aller viktigeste er at enda fler får øynene opp for hvor nydelig hun skriver! Her har du jo fått nevnt henne enda en gang- og snart må det vel "gå inn"?! ☺

    SvarSlett
  2. Det er klart at Larsens fire bøker neppe kan kalles triologi, men det finnes faktisk noe som kalles Finnskog-triologien. Åsta Holts bøker (Kornet og freden, Steinen blømer, Kapellet) er samle i en bok med nettopp denne tittelen. Jeg gleder meg til å ta fatt på både Larsens og Holts sine bøker. Som så mange andre har jeg slekt fra de traktene :) Ha en fin leseuke!

    SvarSlett
  3. Berit : Jepp :-)

    Anne : Ja, ropte visst litt for høyt her - for jeg kjente ikke til Åsta Holt sine bøker - som jeg MÅ lese. Takk takk - og ha en fin leseuke du også :-)

    SvarSlett
  4. eg har lest første bok, og gleder meg til å lese de tre neste :)

    SvarSlett
  5. Mary : De er virkelig gode, og nå så jeg at bok fem kommer i oktober! Skikkelig gladnyheter.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Krigens modigste menn - Komsa Forlag - 103 sider : Forfatter Solgunn Solli

Operasjon Source 22. september 1943 klarte  mannskapet på tre miniubåter å ta seg inn i Kåfjord. De var tolv menn, fire i hver miniubåt, kun seks av dem kom levende fra operasjon Source.  Men hva skjedde i dagene og timene før, og hvordan var det egentlig å være gast ombord på Tirpitz?  Med utgangspunkt i sakprosabøker, opptak fra NRK, og reportasjer i aviser har jeg skrevet en bok om krigens modigste menn. Mitt mål har vært å gjøre boka så tilgjengelig som mulig, slik at alle som har lyst til å lese om heltene fra 1943 kan gjøre det. Her finner du ikke avansert marineteknologi, eller mange detaljer om våpen og torpedoer. Men du finner spenning, fortellinger om vennskap, om savn og om mot og vilje som overgår det meste av hva som kan forventes av noe menneske.  Boka er på vei fra trykkeriet og forventes å komme til Bodø og Alta i løpet av en ukes tid. Da håper jeg at nettbutikken min er helt ferdig slik at jeg kan begynne å selge boka. Den vil koste 349 kroner og i Alta og Bodø ordner

Gro Dahle : Hvem som helst, hvor som helst : Cappelen Damm, 154 sider

  Lekent og spenstig - Publisert i Altaposten 14. desember 2009 Gro Dahle er kanskje mest kjent for barnbøkene hun har gitt ut sammen med ektemannen Svein Nyhus, men hun har skrevet nær 50 bøker, deriblant flere diktsamlinger, prosabøker og novellesamlinger. Hvem som helst, hvor som helst inneholder 19 noveller, der 6 er delvis bearbeidede utgaver av tidligere publiserte noveller. Å lese tekster som Gro Dahle har skrevet gjør meg rett og slett glad. Slik var det også denne gangen. Språket er nydelig og temaene er allmenngyldige og viktige. Utdraget under er hentet fra novellen ”Du kan kalle meg hva du vil”, som tar for seg et vanskelig mor – datter forhold. ”Jeg så henne aldri når hun ikke hadde ansiktet på seg. Jo, én gang. Da hadde hun sittet i stuen fullstendig oppløst i tanker. Da var hun så naken i ansiktet at jeg så rett inn gjennom panseret av muskler og hud og skinn. ” Dahle har en skrivestil som til tider grenser til det naive, samtidig som bildene og temaene repeteres.

Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur

Christian Valeur : Steffen tar sin del av ansvare t ; Aschehoug, 261 s./ Publisert i Altaposten Seig samtidsroman Det er mulig underbevisstheten min tenkte følgende da jeg valgte ut denne boken: Nå har jeg lest så mange gode utenlandske bøker at det er på tide med en middelmådig norsk roman. Forfatteren er en ung debutant, 23 år gamle Christian Valeur. Han tar for seg det temaet som har vært mest beskrevet i den norske skjønnlitteraturen de siste årene. Nemlig en ung umoden halvstudert mann på jakt etter meningen med livet. Valeur har sine egne kreative metoder for å gjøre stoffet til sitt eget, men når boken er ferdig lest er jeg langt fra fornøyd. Hovedpersonen er Steffen Schiøtz, han er også 23 år gammel og sliter med de fleste aspekter i voksenlivet. Han blir veldig opptatt av miljøet, og stiller de underligste spørsmålene til seg selv og andre. Hva er det mest miljøvennlige alternativet når man skal tørke hendene, papir eller lufttørker? Redder man miljøet når man spiser opp gam