Publisert i Altaposten 6. juli 2015
Kanongod ungdomsbok
fra Tromsø
16 år gamle Gunn har
det ikke så lett. Inntil for noen uker siden bodde hun og mora i Trondheim, og
selv om tilværelsen ikke akkurat var perfekt, så var den i alle fall kjent. Men
så døde bestemora som bodde på Håkøya, en liten øy i Tromsø kommune. Mora arva
huset og bestemte seg for å flytte til hjemplassen. Hun jobber som telesexvertinne
og har ingen bindinger til bartebyen, så for henne var det enkelt å flytte. Hun
har telefonen med seg hele tiden og det er ofte opptatt på linja. Gunn prøver å distansere seg fra de
automatiske frasene og pustingen og stønningen som følger med moras jobb, med
enkelt er det ikke.
Gunn begynner i en ny
klasse, og hun strever for å bli en del av gjengen. Heldigvis er Niklas der.
Niklas har en blogg som bare Gunn kjenner til, og i bloggen forteller Niklas
alle hemmelighetene sine under pseudonymet Kong Salkin. Gunn er begeistret for
Niklas, mens han er begeistret for
Karianne, klassens bimbo. Karianne kjører en rosa Vespa og bruker
timevis foran speilet hver dag. Gunn kjører traktor og syns stort sett at tiden
hun bruker foran speilet er bortkastet.
Pappajakten
Gunn har aldri vist
hvem faren er, men i en lomme i mormoras jakke finner hun et passfoto som hun
skjønner er av faren. Plutselig får hun et veldig behov for å vite hvem og hvor
han er, men mora nekter å forholde seg til spørsmålet. Niklas tilbyr seg å
hjelpe henne i jakten, og de to ungdommene er snart på sporet.
Telesexvertinne
Etter at jeg hadde
lest første kapittel ble jeg så nysgjerrig at jeg måtte lese den ut i ett
strekk, og det endatil på en av de varmeste dagene hittil i år. Hagehanskene og
riva sto og skrek etter meg, og sola skinte inn gjennom vinduene, men det var
helt umulig å legge boka fra seg. Jeg ville vite mer om Gunn, Niklas og den
stønnende mammaen. Og selv om mammaen til Gunn jobber som telesexvertinne, er
det lite sex i boka, Det handles mest om hvor vanskelig og hvor vidunderlig det
er å være ung. Monika Steinholm bruker fine metaforer og hun har detaljerte
observasjoner slik at det er lett å se for seg det hun skriver om.
«Våren kommer sent i
Tromsø. I Trondheim har skogen begynt å bli grønn allerede. Her står den store
bjørka i hagen svart. Den har kråker til lauvverk».
Små skjønnhetsfeil
Det er masse
følelser, det koker og bulder og braker, men dette sies ikke, det må leses i
underteksten, og det er nydelig gjort. Språket er enkelt og elegant, og
innholdet er tilpasset aldersgruppa.
Det finnes noen små skjønnhetsfeil, slik som gjentakelsene av tomheten
når et annet menneskes hånd, eller kne forsvinner. Det holder med en eller to
slike observasjoner, når det blir flere legger man merke til dem.
Jeg syns boka er
elegant skrevet, og selv om det fremdeles kan komme flere debutanter i år som skriver godt blir jeg overrasket hvis ikke Monika
Steinholms navn er å finne blant Kulturdepartementes prisvinnere for norsk
barne- og ungdomslitteratur til neste år. Kanskje vinner hun selveste
debutantprisen?
Monika Steinholm (1983)
er debutant og bosatt i Tromsø.
Terningkast 6
En sekser?
SvarSlettDu vet det kanskje ikke, men jeg har allerede lovet meg selv og lese denne, tror det var Lena som skrev omtale for noen uker siden. Soo, der ser du, jeg lar meg påvirke, selv til å lese norske ungdomsbøker, utenfor kortlista. En sekser altså?
Nå må jeg jo bare........
Kanskje denne kommer på kortlista til neste år? Man vet jo aldri :-) Fint at du lar deg påvirke. Har bare fem timer igjen av første del av Maj - og der har du påvirka meg!
Slett