Publisert i Altaposten 25. August 2015
Vemodig og melankolsk
Det passer godt at Stiens siste
novellesamling kommer ut nå i august. Det er tidlig høst, og med det føler
mange et vemod over en sommer som er over. Nettopp vemod og melankoli glir som
en rød tråd gjennom alle de syv novellene, ulik i form og lengde, men med samme
grunntone.
Boka
starter med tittelnovellen som setter stemningen direkte fra de første
setningene. Her er det melankoli, litt humor og frempek som forteller oss at
noe tragisk skal skje. Den andre novellen har noen av de samme bildene. Det er
barndom, skolepulter og skolevei, og savn og uro. Men den andre novellen er mer
rotete og ikke like sterk som den første. Den tredje novellen er samlingens
svakeste. Den skiller seg ut med sitt muntlige språk, og en stemning som delvis
brister i troverdighet. Kanskje jeg reagerer så sterkt fordi det blir et så
stort sprang fra de andre novellene der hvert ord og hver setning fremstår som
viktig og riktig, og så kommer denne novellen der Stien lar fortellerstemmen
bli gestaltet av en usympatisk døgenikt, alkoholisert og deprimert, som gjennom
en samtale med en liten sitronkjeksspisende mus kanskje kan komme seg ut av
håpløsheten.
«Kunne ha
kosta opp før. Vet ikke hva som stakk meg – at jeg bare lot det ligge. Om det
var for at det var fint, på en måte fint med den hvite snøen. Borte nå, i hvert
fall. Fritt fram. Jeg ser etter om jeg har noe mer kjeks mens jeg er her, oppe
så i samme tida. Har kanskje ikke den med sitron, men.»
Dette
utdraget viser noe av problemet. Det fungerer kanskje muntlig, som skrift blir
det nesten uforståelig.
I de neste
novellene henter hun seg mesterlig inn igjen, og den siste novellen som handler
om en kjøretur fra Alta til Hammerfest leser jeg som en kjærlighetserklæring
til mannen hennes. Hun skriver
tett opp til eget liv, og det blir nakent og ærlig. Hun ser på hendene som
holder rattet, og kaster oss tilbake til ungdomstiden, til tiden de ble kjent.
I skjønnlitteraturen er beskrivelser av hender vanlig, og Stiens tekst fikk meg
til å tenke på Før snøen faller av Britt Karin Larsen. Der tenker Lina på
Taneli; hender som kan stryke, gi varme og reparere, men også slå og holde
fast, og nettopp slik tenker den kvinnelige passasjeren om hendene til mannen
som kjører.
Både
temavalg og stemning tilsier at disse tekstene er skrevet av et menneske som
har et levd liv bak seg. Jeg syns at Stien behersker å skrive med både kvinnelig
og mannlig hovedperson og hun klarer å gjøre persongalleriet troverdig. Hun beskiver
relasjonene mellom mennesker godt, og hun har et åpent blikk for de små, men
viktigste tingene i livet.
Terningkast
5
Er i norsk 2015opprustning og la nettopp denne til i ebokbib.
SvarSlettEr ikke så veldig glad i melankoli og vemod, men det er vanskelig å få noveller uten. Er det ikke melankoli er det galskap og grensespreng - men grensa er som kjent tynn.
Alt dette snakket om hendene fikk meg også til å tenke på en helt grusom countrysang som jeg oftere enn ønske har hørt på radio (amerikaradio that is). Daddy's hands.
, soft and warm when I'd been good
, daddy's hands (sunget i lystig groove) hard as steel when I'd been bad
- riktig en gladsang.
Nå må du ikke ødelegge min handfetisj.... grusom countrysang!
SlettEnig med deg i at det er vanskelig å finne noveller uten, men noen av amerikanske novellesamlingene jeg har lest i år har vært mer hardcore, mye vold og dop og lite vemod.