Caroline Kaspara Palonen (1984) er fra Harstad. Hun deltok
på Nordnorske bokdager i Alta tidligere i høst, der hun leste fra denne romanen
som er hennes tredje utgivelse.
Romanen er tredelt og handler om Beatrice i ulike faser av livet.
Begynnelsen beskriver en for mange kjent situasjon. Mamma og pappa skal komme
på besøk på hybelen, og det må ryddes og ordnes. Det er tydelig at det er faren
hun føler seg mest nær, det er han som har varmen og forståelsen, mens mora er
mer dømmende og krevende.
Beatrice skriver en oppgave i kunsthistorie. Hun har holdt
på lenge. Altfor lenge. Men grublerier og slitsomme tanker gjør at flyten ikke
helt er der. Hun har lite venner, egentlig bare ei nær venninne. Denne
ensomheten, eller aleneheten er ikke spesielt god medisin mot grubling og
vanskelige tanker.
Store tidshopp
Palonen holder tilbake informasjon for oss lesere, noe som
harmonerer med hovedpersonen som også holder inne, som ikke har lyst til å dele verken liv eller tanker med
noen. Men så dukker det opp en mann, og Beatrice er i stadig konflikt med seg
selv og med han. Og hun vet ikke hva hun vil med livet sitt. Det blir smått og
trangt og klaustrofobisk, både i de fysiske setningene og i fortellingen.
Språket er spesielt, ikke slik at det er vanskelig eller at
hun bruker mye fremmedord, men hun beskriver en introvert tilstand med et introvert
språk, og dette gjør at også
romanen blir spesiell. Setningene
er korte, og kretser ofte om Beatrice som tenker og handler. Det er ikke så mye
plass i dette universet og enkelte ganger er det for trangt, og da går ting i
vranglås. og når Beatrice går i vranglås går også virkelighetsoppfatningen
hennes samme vei.
Det er store rom for tolkninger og her er mange spørsmål jeg
kunne tenkt meg å stille forfatteren. Romanen fortelles kronologisk, men
tidshoppene kan være over flere år, og da har mye forandret seg i
hovedpersonens liv. Vi får noen
hendelser i tilbakeblikk, men det blir bare som erting, det holder ikke, jeg
vil vite mer.
Jeg liker Palonens stil, den er unik og gjør at hun er lett
å kjenne igjen. Enkelte ganger blir det likevel for stillferdig og for ensomt til
at jeg klarer å omfavne den helt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar