Egil Rasmussen - bilde fra Aschehoug
Han ble nevnt sammen med Thomas Mann, Aldous Huxley, Andre Bjerke og
Sandemose (Houm, 1955, s. 583), og Vesaas (Beyer, 1952, s. 456). Han ble
tildelt Kritikerprisen i 1953, Gyldendals legat i 1950 og Mads Wiel Nygaards
legat i 1958, (Rasmussen, E, 2010). Han tok doktorgraden med en avhandling om
Edgar Allan Poe i 1949, og han var litteraturkritiker i Aftenposten i mange år.
Han ga ut 13 skjønnlitterære bøker
før han døde og hans navn var Egil Rasmussen.
Stig Sæterbakken skal ha uttalt at en
av hans store inspirasjonskilder var Egil Rasmussen og Sæterbakken kalte
Rasmussen ”den glemte norske.” (Jangås, 2003). Han var født i Finnmark, men
selv om jeg har arbeidet på bibliotek i Finnmark i mange år hadde jeg ikke hørt om han før jeg tilfeldigvis kom
over en artikkel der forfattere fra Alta ble nevnt. Egil Rasmussen var født i
1903 enten i Hammerfest (Beyer,H, 1996, s. 456) eller i Alta, (Rasmussen, E,
2010). Det er symptomatisk for Egil Rasmussens historie at det dukker opp
usikkerhet omkring fødested. Det samme gjelder for debutboken som jeg skal vise
senere. Det er forsket lite på Rasmussens forfatterskap, og i 1966, to år etter
Rasmussens død skrev Kjell Horrem en hovedoppgave om hans forfatterskap, og han
hevder at Egil Rasmussen var ”et ubeskrevet blad i norsk
litteraturhistorie” (Orrem, 1966, s. 3). Da er det kanskje ikke så underlig at
vi i dag, mer enn femti år senere ikke kjenner Rasmussen og hans forfatterskap. Det å dykke dypere ned i spørsmålet om
hvem Egil Rasmussen var blir på mange måter et puslespill. I en artikkel i
avisa Nordlys fra 2003 (Jangås, 2003) blir det opplyst at Egil Rasmussen var
født i Bossekop i Alta i 1903, og at han hadde gitt ut 13 skjønnlitterære bøker
før han døde i 1964. Ifølge
artikkelen skulle Egil Rasmussen være født i min bydel i Alta, men da jeg
begynte å spørre den eldre generasjonen i mitt nettverk etter ham var det ingen
som hadde hørt om ham. Søk i de lokale bibliotekkatalogene ga ingen resultat.
Egil Rasmussens stemme er forsvunnet!
Mange av de andre som fikk kritikerprisen på femtitallet er forfattere vi
fremdeles snakker om og leser. Jeg vil derfor se nærmere på hvem Egil Rasmussen
var og spesielt er jeg interessert i romanen Sonjas hjerte. Jeg har lest denne boka som ga ham Kritikerprisen i
1953, og jeg har sett på hvordan boka ble mottatt av kritikerne. Jeg vil også
se nærmere på den usikkerheten som finnes omkring hva som er hans debutbok.
Denne usikkerheten tror jeg er et resultat av at hans forfatterskap har hatt
lite oppmerksomhet. Jeg ønsker å som om det er mulig å gi noen svar på hvorfor
hans stemme er blitt borte og det jeg ønsker å få svar på i denne artikkelen
er: Hvordan ble Sonjas hjerte mottatt
i 1953, og hvordan fungerer denne romanen i dag. Jeg ønsker også å få en
avklaring av hva som er Egil Rasmussens debutbok og sist men ikke minst,
hvorfor kan en forfatter som hadde en tydelig stemme forsvinne fra kollektivets
hukommelse?
For å gi et oversiktlig bilde over hva
som er skrevet om hans debut velger jeg å først vise i kronologisk rekkefølge
hvem som hevder han debuterte med Mørk demring
(1934), før jeg viser hvem som hevder Østen
og Vesten (1923) er debuten.
Allerede i 1942 skrev Knut Coucheron
Jarl, som da var litteraturkritiker i Dagbladet (Steenstrup, 1973, s. 280) en bok med essay og artikler der han
tar for seg syv norske forfattere; Cora Sandel, Egil Rasmussen, Gunnar Larsen,
Andreas Markusson, Arthur Omre, Tarjei Vesaas og Sigurd Christiansen. Jarl
skriver at Mørk demring er Rasmussens
debutroman, (Jarl, 1942, s.63 ). I Hvem
skrev hva de siste 25 år, en biografi som er basert på de opplysningene
forfatterne selv har sendt inn ( Hydle, 1950. s. 4), er Mørk demring oppgitt som Rasmussens første bok. (Hydle, 1950, s.
339). Den grundigste dekningen av Egil Rasmussens forfatterskap er å finne i
Norges litteraturhistorie fra 1955 med Philip Houm som redaktør. Houm har gitt
seks hele sider til dekning av Rasmussen, også her blir det opplyst at debuten
kom med Mørk demring i 1934, (Houm,
1955, s. 397). I Aftenposten på
hans 60 årsdag, 26 april 1961 skrev Rolf Nettum: ”Alle hans romaner, fra debutboken «Mørk demring» i 1934 til
den hittil siste, «Legenden om Lovella», handler om to virkeligheter.” (Nettum, 1961, s. 3). Hans venn, Olav Nordrå som i Forfatternes
litteraturhistorie har skrevet om Rasmussen mener også at det er Mørk demring som er hans debut, (Nordrå,
1981, s.85). I norsk litteraturhistorie i flere utgaver står Mørk demring som Rasmussens debutroman,
(Beyer, 1963, s. 452 og Beyer, 1996, s.382.) I Store Norske Leksikon er det
Mørk demring som er oppført som debutroman, (Rasmussen, 2010).
Det er Roar Petersen som i 1963 for
første gang nevner at det finnes en annen debutroman enn Mørk demring. Han navngir ikke debutboka, men skriver at Egil
Rasmussen i 1963 har førtiårs jubileum som forfatter, (Petersen, 1963, s. 7).
Willy Dahl har tatt med Østen og Vesten som debutroman (Dahl, 1971 s.
186, og Dahl, 1989 s. 182), i
henholdsvis forfatterleksikon og litteraturhistorie , og Per Thomas Andersen skriver i Norsk litteraturhistorie fra 2001 (s. 404) at Østen og Vesten er Rasmussens debutroman.
Ytreberg
som har skrevet et stort historisk verk om Tromsø har fått med seg at debuten
kom med Østen og Vesten, og han
kommenter også at Rasmussen ” ikke synes ha regnet den med i sin litterære
produksjon”, (Ytreberg, 1971, s.442-443.) Også en annen kjent tromsøværing,
professor ved Universitetet i Tromsø, Nils Magne Knutsen skriver at Rasmussen
debuterte med Østen og Vesten som
er ”en framtidsroman fra en tid da
verden er delt i to store stater, og da forskjellige intrigemakere forsøker å
gripe makta”, Knutsen, 1979 s. 236. Kjell Orrem nevner Østen og
Vesten og Drampsmanden som hans
to første bøker, men mener at det er Rasmussen selv som har trykt bøkene ned i
glemselen, fordi han lanseres som debutant på Gyldendal i 1934 når han kommer med
Mørk demring. (Orrem, 1966, s. 4).
Det er nok mye mulig at Orrem har rett i
at det er Rasmussens selv om har underkommunisert at han hadde gitt ut to bøker
før han ble antatt på Gyldendal med Mørk
Demring. Orrem skrev sin hovedoppgave kun to år etter Rasmussens død, og da
var det Mørk demring som sto oppført
som Rasmussens første bok. Når vi i tillegg vet at informasjonen som ble sendt
inn til Hvem Hva hvor i 1950 ble
sendt inn av forfatterne selv, og Rasmussen også der står oppført med boka fra
1934 som debutbok, kan man gå ut ifra at Rasmussen ønsket å fremstille Mørk demring som sin debutbok. Men det
er Østen og Vesten, utgitt i 1923 i
Kristiania på Norske forfatters forlag som er hans første roman, og i 1925 kom
hans andre bok, Drapsmanden, denne boka
ble utgitt i Horten på C. Andersen A/S forlag. De kildene som står Rasmussens
nærmest både i tid og personlig kjennskap (blant annet K.C, Jarl og O. Nordrå)
skriver begge slik vi har sett at debuten er Mørk demring. Rasmussen selv ønsket ikke å vise frem sine første
bøker og det var kanskje lettere å skjule det man oppfattet som svakheter for
nærmere hundre år siden, enn det er i dagens informasjonssamfunn. Men det
faktum at det står i Store Norske Leksikon at Rasmussens debut var Mørk demring
fra 1934 viser med all tydelighet at Rasmussen er en glemt forfatter. Hadde
hans forfatterskap vært lest i dag er det stor sannsynlighet for at slike feil
ville vært rettet opp.
Sonjas
hjerte
Sonjas
hjerte (1953) var hans
definitive gjennombrudd og boka som ga ham kritikerprisen samme år. Jeg har lest Sonjas hjerte, og med et kritisk blikk fra 2017 oppleves
boka mindre spesiell og betagende enn det mange av kritikerne mente det året
boka kom ut:
Jan Janson, musiker, teolog og lærer har
de tre siste årene vært innlagt på
lukket avdeling på psykiatrisk sykehus. Han ble akutt syk etter at han oppdaget
at Sonja, hans kone hadde hatt seksuelle erfaringer før ham, og i galskapens
rus mistet han all kontroll og prøvde å drepe både Sonja og en av hennes
tidligere elskere. Romanen
beskriver svært sjelden seksuelle handlinger, overlege ”hvitfrakk” på den
psykiatriske institusjonen har til og med diagnostisert Janson som en person
som lider av ”utpreget angstbetonet seksuell infantilisme” (s.18). Men en scene
skiller seg ut, og det er når Sonja sitter i badekaret for å gjøre seg klar til
et stevnemøte: ”Da hun satt i badekaret og klødde seg mellom benene mens hun
grinte av velvære, minnet hun om en liten fornøyd apekatt.” (s.68). Det er ikke
et veldig vakkert bilde forfatteren gir oss, men den eneste scenen som med litt
fantasi kan minne om en seksuell handling. Store deler av romanen lar Rasmussen
leseren være med Janson til Velolo, en drømmeverden der Janson møter Sonjas og
litt etter litt trenger inn i, og
forstår kvinnens verden. Vi får innblikk i overlegens journaler, og den unge
kvinnelige legen dr. Fitvold prøver ut den nye teknikken, samtaleterapi, med
Janson. I korte glimt får vi også treffe Sonja og hennes venner. Sonja blir
fremstilt som en grunn kvinne med usunne holdninger. Hun er en femme fatale,
uten evner til å skjønne hvor sterke følelser som bor i menneskene, og da
spesielt mannen. Under det første møtet med den nytenkende og vakre dr.
Fitvold, forteller Janson om sine anfektelser om kvinnen:
Jeg kan bare si at Gud nåde den mann som
kvinnen interesserer seg for, han blir merket av livets mørkeste og mest
nådeløse makter, han må vandre på farlige stier, og se syner som får hans
hjerte til å skjelve, den mann, sier jeg, må være sterk som selve det mørke som
bor i kvinnens hjerte, den mann, han – han - - (s.54)
Janson
klarer etter hvert å lure overlegen til å tro at han er så frisk at han bør få
komme ut på en luftetur, en tur der han angriper overlegen med en skarp stein
og slår han så hardt at han tror han har drept mannen. Janson rømmer og kommer
til sin høyst elskede Sonja som i løpet av samtalen med sin mann skjønner at
det er kun ham hun elsker, og hun er villig til å ta ham tilbake, og prøve på
nytt. Men Janson er ødelagt av mareritt og tror at virkeligheten er en drøm, og
at drømmene er virkelighet, og han legger ut på en anstrengende reise mot sitt
fødested. Da han endelig kommer frem etter flere uker på flukt går han ut i
havet og finner fred, mens politiet som har jaktet på ham i flere uker blir
stående maktesløse og se Janson forsvinne.
Ved gjennomlesning av romanen med 2017-
briller er det mye i tidskoloritten fra 1950- tallet som er interessant, og som
en bok som tar opp i seg flere interessante tema fra midten av forrige århundre
er boka spennende. Det gjelder spesielt beskrivelsene fra det psykiatriske
sykehuset, med kalde bad og langvaring sengeleie, og ikke minst hvordan kvinnene ble fremstilt. Det var lite
dybde i de kvinnelige karakterene og de ble fremstilt som svært frigjorte. Sonja, venninnen Ella og til dels dr. Fitvold ble skildret med en
bemerkelsesverdig lav moral.
Hva mente kritikerne i 1953
om Sonjas hjerte?
En
bok som fikk kritikerprisen og som var forfatterens gjennombrudd må
nødvendigvis ha fått en del anmelder i utgivelsesåret. Bokanmeldelsene sier
også noe om hva kritikerne la vekt på, og om det var spesielle trekk ved
romanen som ble løftet frem. Bokanmeldelsene blir presentert i kronologisk rekkefølge, og Philip Houm i
Dagbladet var først ute, 11. oktober 1953, med en svært begeistret kritikk:
Når og hvor i norsk litteratur er den
sinnsykes glohete forestillinger gjenskapt med mer overbevisende kraft enn her?
Dette er en roman som opptar en sterkt, en kjenner seg ikke ferdig med den
etter en eller to gangers gjennomlesning. Det er en tankevekkende bok, en
fantasivekkende bok og en følelsesvekkende bok. Ta og les! (Houm, 1953, s. 5)
En måned etter kom en anmeldelse i
Nationen der kritikeren hadde et mer moralsk og politisk syn på romanen:
Visdommen man kan trekke ut av denne
romanen er først og fremst at mannen aldri må forsøke å erobre og dominere
kvinnens verden, for da lider han ubehjelpelig nederlag. Dernest at
psykoterapeuter og nerveleger har liten eller ingen evne til å hjelpe en
virkelig nerveslitt og sinnsyk pasient, fordi ethvert individ representerer et
avsluttet univers for seg. Det er dessverre grunn til å slå fast at Egil
Rasmussen har rett i dette. Egil Rasmussens stil har ofte en hemmelighetsfull
tiltrekningskraft, og det gjelder da framfor alt de episoder hvor han skildrer
Jans drømmeverden. (Brøgger, 1953, s 7)
27. november var det tre anmeldelser på
trykk i ulike aviser. Magli Elster som skrev i Arbeiderbladet var svært
begeistret, og det er nok hun som har skrevet den mest inderlige anmeldelsen:
Jeg sitter og stirrer inn i Sonjas
hjerte. Det er den vakre åpningssetningen i Egil Rasmussens nye, forunderlig
rike og besettende roman.[…] En bokanmeldelse kan bare gi den tørreste avglans
av denne uhyre fengslende og spennende roman, som setter leserens sinn i
svingninger en ikke alltid kan få helt tak i med forstanden. Det er heller ikke
meningen – gjennom drømmebilder, fantasier, i en form så varm og lysende som
fine prosadikt, tvinges vi hjelpeløst med på den lidenskapelige søken etter
kjærlighet, som er romanens ledemotiv.» […]Med «Sonjas hjerte», slår Egil
Rasmussen fast at han er en av våre fineste diktere. Den som vil vite noe
vesentlig om seg selv, om sine medmennesker, har ikke råd til å la være å lese
den. Og det er ingen tung plikt – den er så lettlest og underholdende, og så
spennende at det vel ikke kan gjøre noe at den også er vakker og fylt av poesi.
(Elster, 1953, s. 8)
Hauge
fra Rana blad og Hannevik fra VG
er ikke uenig med Elster, og også de trekker frem hans evne til å dikte.
De er også enige om kunstnerisk komposisjon og finesser:
Den er original, kunstnerisk
overbevisende i komposisjon og stil og rik på levende og dype
karakterstudier.[…] Det er kort sagt en roman som skulle interessere de fleste.
Dertil kommer at boka er direkte spennende og at Rasmussen her viser seg som en
betydelig dikter med et suverent grep på den kunstformen han har valgt som sitt
uttrykksmiddel. (Hauge, 1953, s.
6)
Egil Rasmussens synes i år å ha innfridd
mange av de løfter han har gitt i sine tidligere bøker. Hans nye roman er i
usedvanlig grad et vellykket og helt diktverk.[…]Romanen er mesterlig komponert
av en forfatter som kjenner alle romankunstens knep og finesser. (Hannevik,
1953, s. 7)
Eide
som skrev for Bergens Tidende likte også romanen godt: ”For meg er Sonjas hjerte en av årets
store gledelige begivenheter.»
(Eide, 1953, s. 8)
K.
C. Jarl som var kritiker i Dagbladet og Aftenposten (Steensrup, 1983) i en
årrekke sammenligner Sonjas hjerte med tidligere bøker fra Rasmussens forfatterskap,
og også han likte det han leste.
I Sonjas hjerte, en ny variasjon av det
tema som dominerte hans tidligere diktning, er det både indre og ytre spenning,
og formelt er den preget av en konsentrasjon, en beherskelse, en poetisk
følelse og en espirit som gjør lesningen av den til en estetisk nytelse av de
mer sjeldne hos oss.[…]Med ”Sonjas hjerte”betror dikteren seg til oss uten å
virke påtrengende, han blottlegger sitt sinn og virker allikevel bluferdig, han
appellerer til oss og virker ikke anmasende, han foruroliger oss uten å virke
gledesdrepende. Er ikke dette noe av det som til syvende og sist er selve
kunsten i kunsten.(Jarl, K.C, 1953, s. 7)
Av
alle anmeldelsene jeg har lest om Sonjas
hjerte er det bare en anmelder som ikke har likt boka. Jeg syns Martin Nag,
som skrev for Stavanger Aftenblad bruker ord som viser at anmeldelsen er
skrevet i affekt.
Egil Rasmussen har mange erfaringer bak
seg som skribent. Han har skrevet flere romaner, en bok om angstens dikter
Edgar Allan Poe pluss en doktoravhandling i noe som vel må kalles kunst- og
kunstner-sosiologi: «Kunstneren og samfunnsbildet». Vi nevner denne solide
bakgrunnen fordi det er så rart at Rasmussen i år likevel virker som en
nybegynner. Det glir ikke for ham. Framstillingen blir kantet, knudret,
knotret. Det gjelder ikke bare språket, men også handlingen, replikken og
menneskeskildringen.[…]Sonjas hjerte er ingen vellykket roman. Til det er der
for mange skjevheter i den. Men den er interessant, og til sine tider griper
den. Mest irriterer den. Men det er ofte en fruktbar og tankevekkende
irritasjon. Det uforløste og golde ved romanen kan en, hvis en er velvillig, se
som et gyldig uttrykk for det uforløste og golde ved vår egen tid. (Nag, 1953,
s. 3)
Å skrive ”i noe som vel må kalles kunst
og kunstner-sosiologi”, tyder ikke på en kritiker som skjønner Rasmussens
tidligere prosjekt, som nøye henger sammen med hele hans forfatterskap. Men det
er spennende med en stemme som taler de andre kritikerne midt imot – selv om
begrunnelsen halter en del, hva er det egentlig som irriterer? Det kunne vært
forløsende å få vite.
Å lese denne romanen 64 år etter
utgivelsen og Kritikerprisen og samtidig lese hvordan datidens anmeldere
vurderer romanen er en spennende tidsreise. De fleste anmelderne har fremholdt
at romanens beste partier er Janssons drømmesyn – altså når han er psykotisk.
Mange trekker også frem hvor poetisk og vakkert han skriver, og at han har god
kunnskap om menneskesinnet og dens irrganger.
Priser og legater
Det
hadde vært interessant å få lest begrunnelsene for kritikerprisen og legatene
han ble tildelt, og ifølge Store norske leksikon (Rasmussen, 2010) hadde Tromsø
Museum gjort Rasmussens arbeidsrom om til et minnerom over ham. Ved Tromsø museum var det ingen som kjente til dette, og i en epost fra en av de ansatte blir det opplyst at opplysningene i Store
Norske Leksikon er feil. Ifølge professor Nils Magne Knutsen ved Universitetet
i Tromsø var det Tromsø bymuseum som hadde samlingen. Men dessverre var
bygningen rammet av ulmebrann for mange år siden, og dermed forsvant det som
Knutsen kalte for Rasmussen-rommet. En ansatt ved Perspektivet museum som har overtatt samlingene etter Tromsø bymuseum opplyste
i en epost at det finnes gjenstander tilknyttet dette rommet ved Perspektivet
Museum, men de har aldri arbeidet med Egil Rasmussen og gjenstandene er ikke
registrert, og de kunne derfor ikke bidra med opplysninger. Verken
kritikerlaget, Aschehoug eller Gyldendal har tatt vare på begrunnelser for
legater og priser, og det har derfor ikke vært mulig å få lest disse. I en
notis på første side i Norges Sjøfartstidende fra 1. mars 1954 skrives det om
utdelingen av kritikerprisen for 1953:
Egil Rasmussen ble lørdag overrakt Norsk
Litteraturkritikerlags litteraturpris for 1953, for sin roman «Sonjas Hjerte».
K-Lages formann, Olav Dalgard, sa i sin tale at «Sonjas hjerte» var en av de
romaner som hadde gjort sterkest inntrykk på ham, og en av de bøker fra
fjoråret som ville bli husket i tiden framover. Prisen besto av et av Frithjof
Tidemand-Johannessens vakre fargelitografier, med motiv fra Lofoten.
Orrem
skriver i sin hovedoppgave at Gammelprestens koffert (1950) er kanskje
den mest spennende og underholdende av hans romaner, og den innbrakte ham bl.a.
et forfatterstipendium fra utgiverforlaget.” (Orrem 1966, s.5). Dette må være Gyldendals legat. I en
notis i Arbeiderbladet 25.11.1958 blir det opplyst at ”Forfatterne Aksel
Sandemose og Egil Rasmussen vil i morgen bli tildelt henholdsvis Aschehoug
stipendium for 1958 og årets stipendium av magister Mads Wiel Nygaards legat,
begge på 5000 kroner.” Dette var den siste litterære prisen Rasmussen fikk, og
han døde i 1964 etter en tids sykdom.
Tidens tann har tært hardt
på Rasmussens forfatterskap
Rasmussen
debuterte 20 år gammel med Østen og Vesten i 1923. Han ga ut 13 romaner og to
sakprosabøker mens han levde, og en roman og en sakprosabok kom ut posthumt, Den siste skrivekaren (1966 ) og William
Blake : En psykologisk studie over forutsetningene for hans kunst – på bakgrunn av hans liv og diktning (1969)
(Rasmussen, E, 2010). Til tross for en stor produksjon, flere priser, og en
karriere som litteraturkritiker i Aftenposten fra 1948 frem til hans død i 1964
vil jeg våge å si at Egil Rasmussens stemme har forstummet. Som vi har sett var
kritikerne stort sett samstemte i at Sonjas
hjerte var et diktverk av høy kvalitet, og det er også denne boka som mange
trekker frem som Rasmussens beste, men det virker ikke som noen leser bøkene
hans i dag. Hvorfor Egil Rasmussens forfatterskap er blitt borte finnes det nok
flere årsaker til, men en av grunnene kan være at Rasmussen skriver om det
samme i bok etter bok. I 1942, da Rasmussen etter K. C. Jarls beregning bare
har skrevet fire bøker, peker han på mange av de problemene som går igjen i
vurderingen av Rasmussens bøker – likheten i bok etter bok, samme tematikk,
samme navn, litt ulike løsninger men alltid med en sjalu mann med
ekteskapsproblemer, frimodige kvinner og sterk mistillit til det psykiske
helsevern. (Jarl, 1942, s.61-76). Som vi har sett følger også Sonjas hjerte denne oppskriften, en bok
som kom ut 11 år etter at Jarl skrev dette. Orrem har lest alle Rasmussens
bøker foruten de to som kom ut etter at hovedoppgaven hans ble levert. Han
mener også at alle Rasmussens romaner er ”påfallende like både i tema og
behandling av stoffet. Etter å ha lest en eller to romaner, aner en allerede
etter ganske få sider i de neste hvordan romanen vil utvikle seg, og hva
hovedpersonens skjebne vil bli.” (Orrem, 1966, s. 100). Opplysninger om Egil
Rasmussen har også vært vanskelig å finne, og ingen viser interesse for å løfte
han frem fra glemselen. At innholdet i det som ble kalt for Rasmussen-rommet
ligger ukategorisert i esker på et museum i Tromsø i dag vitner om et glemt
forfatterskap. En revitalisering av dette
forfatterskapet virker lite sannsynlig. Det som opptok Rasmussen i hans
forfatterskap er gått ut på dato, og det er begrenset hvor interessant det er
med sjalu ektemenn som rømmer inn i galskapen. Sonjas hjerte vil sannsynligvis
ikke fenge dagens lesere, til det er kvinnene for endimensjonale, og for
karikerte. Det er mulig at Egil Rasmussen forsvant fra vår kollektive
hukommelse fordi bøkene hans ikke lenger var aktuelle, de fanget ikke
tidsånden.
Litteraturliste
Andersen,
P. T. (2001). Norsk litteraturhistorie.
Oslo: Universitetsforlaget.
Arbeiderbladet. (1958, 25. november) Notis uten
overskrift og forfatter. s.1.
Beyer,
H. (1952) Norsk litteraturhistorie.
Oslo: Aschehoug & Co.
Beyer,
H. og Beyer E. (1970) Norsk
litteraturhistorie (3. utg.av Harald Beyer) Oslo:
Aschehoug & Co.
Beyer,
H. og Beyer E. (1996) Norsk
litteraturhistorie (5. utg. av Harald Beyer Oslo: TanoAschehoug.
Brøgger,
N. C. (1953, 10. november). Vi og
nervene våre. Nationen, s. 7.
Dahl,
W. (1971). Nytt norsk forfatterleksikon.
Oslo: Gyldendal Norsk forlag.
Dahl,
W. (1989). Norges litteratur III: Tid og tekst 1935-1972. Med et sluttkapittel om tekstene i 70- og 80
årene. Oslo: Aschehoug & Co. Oslo.
Eide,
E. (1953, 4. desember). Kvinnens hellige lund. Bergens tidende, s. 8.
Elster,
M. (1953, 25. november) En fin dikter. Arbeiderbladet
, s. 8.
Hannevik
(1953, 27. november). Sonjas hjerte. VG,
s.7.
Hauge,
I. (1953, 27. november). Sonjas hjerte. Rana
blad, s. 5.
Houm,
P. (1953, 11. oktober) : Sonjas hjerte . Dagbladet
s. 5.
Houm,
P. (1955). Norges Litteratur. Fra 1914 til 1950-årene. I Norsk litteraturhistorie sjette bind. Oslo. Aschehoug & Co.
Hydle,
H., Fikkan, K og Hegna J. B. (1950) Hvem
Skrev Hva I de siste 25 år. Oslo:
Chr.
Schibsteds forlag
Jangås,
L. Egil Rasmussen. (2003, 5. mai) Nordlys.
s. 36
Jarl,
K.J. (1942). Mennesker og bøker. Artikler om essays om moderne norsk litteratur.
Oslo: Johan Grundt Tanum.
Jarl,
K. C. (1953. 16. desember) «Come back» for Egil Rasmussen. Aftenposten, s.7.
Knutsen,
N. M. (1979). Troms i
litteraturen. (s. 222 – 253). I Bygd og
by i Norge. Troms.
Kristoffersen.I., (Red.) Oslo: Gyldendal norsk forlag.
Nag,
M. 1953, 16. november). Knudret og knortet. Stavanger
Aftenblad s. 3.
Nettum,
R. N. (1961, 26. april). Egil Rasmussen 60 år. Aftenposten, s. 3.
Nordrå, O. (1981) Forfatternes
litteraturhistorie. 4 . Fra Aksel Sandemose til Sigurd Evensmo.. K.
Heggelund, S. Skjønsberg og H. Vold (red.) Oslo: Gyldendal.
Orrem,
K. (1966). Hovedoppgave til historisk-filosofisk embetseksamen. Drøm og
virkelighet – en analyse i Egil Rasmussens forfatterskap. Oslo: Universitetet
i Oslo
Petersen,
R. (1963, 28. desember). Men kjærligheten var atter meget annerledes.
Dagbladet, s. 7.
Rasmussen,
E. (1953) Sonjas hjerte. Aschehoug,
Oslo.
Rasmussen,
Egil. (2010, 2. august). I Store norske leksikon.
Hentet
27. mai 2017 fra http://snl.no.Egil_Rasmussen.
Steensrup,
B. (1973). Hvem er hvem 1973. Kunnskapsforlaget. Oslo
Ytreberg. N.A.(1971). Tromsø bys historie - tredje bind med 641
illustrasjoner. Tromsø: A.S. Peder Nordbye
Kommentarer
Legg inn en kommentar